Jak podano w komunikacie, aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej na nasadach falochronów zachodniego i wschodniego zakończono montaż specjalistycznych kleszczy i ściągów. Na zasadniczej części falochronu zachodniego rozpoczęło się pogrążanie ścianki szczelnej. W rejonie nabrzeża południowego toczą się roboty pogłębiarskie. Intensywne prace trwają w miejscu przyszłego kanału żeglugowego. Powstają wykopy na potrzeby pogrążania ścianki szczelnej, toczą się też prace w obrębie śluzy i bram śluzy. W tym obszarze wykonywane są też nasypy i umocnienia skarp. Wykonano już fundamenty i rozpoczęto prace konstrukcyjne przy powstającym budynku bosmanatu. Będzie sztuczna wyspa Prace toczą się także od strony Zalewu Wiślanego, gdzie powstaje sztuczna wyspa. Według Urzędu Morskiego wyspa o powierzchni ok. 181 ha i objętości ok. 9,2 mln m sześciennych będzie zagospodarowana w sposób, który wzbogaci siedliska obszarów Natura 2000. Jak zaznaczono w komunikacie, w otoczeniu Zalewu Wiślanego w okresie ostatnich 20 lat nastąpił zanik użytków zielonych stanowiących miejsce lęgowe wielu gatunków ptaków. Dlatego wyspa będzie stanowić takie miejsce, a także służyć do odpoczynku i żerowania ptakom wodno-błotnym w okresie migracji, jak również gatunkom chronionym (gęsi białoczelne i zbożowe). Obecnie realizowany etap inwestycji - "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" - obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, budowę nowego układu drogowego z obrotowymi mostami o konstrukcji stalowej, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą, budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym. Jakie kolejne etapy? Przygotowywane są dwa kolejne etapy inwestycji, czyli pogłębienie rzeki Elbląg wraz z modernizacją brzegów i budową mostu w Nowakowie oraz pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,88 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany - 10,176 km, rzekę Elbląg - 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to pięć m. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Docelowo ma ona umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 m oraz do 20 m szerokości. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix.