Prymas krytykuje zmiany w szkołach. "To szkodzi uczniom"
- Nie wyobrażam sobie, żeby dzieci mogły bez stresu, czy bez lęku być łączone w grupy - powiedział prymas Polski abp Wojciech Polak, odnosząc się do nowych zasad organizacji lekcji religii. Duchowny podkreślił, że zmiany wprowadzone przez MEN szkodzą uczniom. Zwrócił się także do rządu z prośbą o dialog w tej sprawie.
Zgodnie z lipcową nowelizacją rozporządzenia MEN w sprawie organizacji lekcji religii, dyrektor szkoły (przedszkola) będzie mógł łatwiej łączyć na lekcjach religii grupy dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych.
- Nie wyobrażam sobie, żeby dzieci mogły bez stresu, czy bez lęku być łączone w grupy, w których będą uczniowie z różnych grup wiekowych - ocenił prymas Polski abp Wojciech Polak.
Według hierarchy będzie to trudne przeżycie zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców. - Myślę, że przy wprowadzaniu reform w oświacie potrzebny jest dialog, troska o wspólne dobro, o to, by razem wychowywać - o co apelowaliśmy w liście Episkopatu na Tydzień Wychowania - przypomniał.
Abp Polak podkreślił, że "w dziele wychowania powinniśmy mieć wszyscy nie tylko wspólną wizję, ale też dobrą wolę i troskę o całościowe wychowanie młodego człowieka".
Religia w szkołach. Prymas Polski o zmianach. "Szkodzą uczniom"
Zdaniem prymasa, zmiany wprowadzane przez Ministerstw Edukacji Narodowej szkodzą przede wszystkim uczniom.- Religia w szkole jest okazją do przekazywania wartości, uczenia dialogu, miłości bliźniego, szacunku. Ale także tego wszystkiego, co wiąże się z kulturowym i społecznym oddziaływaniem wiary chrześcijańskiej, która w Polsce ma silne korzenie i to od początku istnienia polskiej państwowości - stwierdził.
W ocenie prymasa rządzący powinni dostrzegać również "kulturotwórczy i społeczny" charakter lekcji religii w szkole. - Pozbawiając dzieci i młodzież lekcji religii, pozbawimy ich istotnej części wychowania - zastrzegł.
Zaznaczył, że Episkopat jest otwarty na dialog z rządem. - Prosimy o ten dialog. Jednocześnie jesteśmy przekonani, że dialog to coś innego niż proste przyjmowanie wskazań, które otrzymujemy - powiedział.
Religia w szkołach. Zaproponowano zmiany
Zgodnie z lipcową nowelizacją rozporządzenia w sprawie organizacji lekcji religii dyrektor szkoły (przedszkola) będzie mógł połączyć w grupę dzieci z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się siedmioro lub więcej uczniów z osobami z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się mniej niż siedmioro dzieci.
Jednocześnie wprowadzono zasadę, zgodnie z którą uczniów szkoły podstawowej można połączyć w grupę obejmującą: uczniów klas I-III albo klas IV-VI lub klas VII i VIII. Maksymalna liczba osób, które mogą uczestniczyć w zajęciach w przedszkolach i w klasach I-III szkół podstawowych to 25, dla pozostałych uczniów we wszystkich typach szkół - 28.
Od roku szkolnego 2024/2025 ocena z religii i etyki na świadectwie szkolnym nie jest wliczana do średniej ocen rocznych.
Religia w szkołach. Nowelizacja zaskarżona przez I prezes Sądu Najwyższego
Nowelizacja rozporządzenia ws. organizacji lekcji religii po petycjach Prezydium Konferencji Episkopatu Polski i Polskiej Rady Ekumenicznej zostało zaskarżone przez I prezes Sądu Najwyższego Małgorzatę Manowską do Trybunału Konstytucyjnego.
Prezes Trybunału Konstytucyjnego Julia Przyłębska poinformowała, że Trybunał wydał postanowienie zabezpieczające, zawieszając stosowanie nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji; zapowiedziała też, że w najbliższym czasie Trybunał wyda orzeczenie dotyczące rozporządzenia.
MEN stoi na stanowisku, że postanowienie TK nie wywołuje skutków prawnych. - Rozporządzenie zostało wydane zgodnie z prawem i ma moc powszechnie obowiązującą od dnia 1 września 2024 r. - oświadczyło MEN.
Minister edukacji Barbara Nowacka podkreśliła, że konkordat owszem zobowiązuje państwo polskie do organizowania lekcji religii, natomiast to, w jaki sposób te lekcje są organizowane, zależy od decyzji ministra edukacji.
-----
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!