Wtorkowa manifestacja, w której uczestniczyło około 300 nauczycieli i pracowników oświaty, była też wyrazem sprzeciwu wobec polityki edukacyjnej prowadzonej przez minister edukacji narodowej Joannę Kluzik-Rostkowską. Zdaniem związkowców, minister lekceważy środowisko nauczycielskie i jego postulaty. Stąd uczestnicy manifestacji mieli z sobą m.in. balony na których można było przeczytać: "Joanna robi nas w balona". Takie same balony mieli na demonstracji miesiąc temu - 18 kwietnia. Wówczas uczestniczyło w niej - według organizatorów - około 22 tys. osób. "Pani premier Ewa Kopacz wielokrotnie deklarowała, że dialog jest najlepszym sposób rozwiązywania problemów. Zachęcała do rozmów. Tymczasem jej pracownik - minister edukacji - jest daleka od wcielania tych zasad w życie"- powiedział prezes ZNP Sławomir Broniarz podczas manifestacji. Jak przypomniał, miesiąc temu związkowcy złożyli na ręce Kluzik-Rostkowskiej petycję ze swoimi postulatami. "Minister edukacji nie podjęła z nami dialogu w żadnej z zwartych w petycji spraw" - podkreślił. Te same postulaty znalazły się w dokumencie, który we wtorek związkowcy złożyli w kancelarii premiera na ręce wiceministra edukacji Tadeusza Sławeckiego. Broniarz poinformował zgromadzonych, że liczy, że pani premier podejmie dialog ze związkiem. Zapowiedział, że w przeciwnym wypadku ZNP przyjdzie pod siedzibę rządu w ostatni piątek czerwca i będzie tak przychodzić co miesiąc, do skutku. Bierze też pod uwagę możliwość zaostrzenia protestu jesienią. "Ranga społeczna zawodu nauczyciela i wiążąca się z tym jakość kształcenia jest zbyt ważną sprawą, by podejmować kluczowe decyzje o zmianach pragmatyki nauczycielskiej na podstawie rachunku ekonomicznego" - napisali związkowcy w złożonej w KPRM petycji do premier Ewy Kopacz. "Za krzywdzące uważamy rozpowszechnianie informacji dotyczących Karty Nauczyciela, która - jak twierdzi minister Joanna Kluzik-Rostkowska - +jest grzybem na ścianie+. Oczekujemy posługiwania się faktami dotyczącymi zapisów zawartych w Karcie Nauczyciela. Pragmatyka tego zawodu ma 89 lat. Dzisiejsze prawa i obowiązki określone w Karcie Nauczyciela to rodzaj układu zbiorowego, który obowiązuje w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez samorządy na terenie całego kraju" - zaznaczono w petycji. Nauczyciele chcą poszanowania praw "Domagamy się przywrócenia zawodowi nauczyciela jego znaczenia, a nauczycielom poczucia satysfakcji z wykonywanej pracy! Domagamy się poszanowania naszych praw i naszego dorobku zawodowego! Zdecydowanie sprzeciwiamy się każdej nieprzemyślanej zmianie statusu zawodowego nauczycieli" - czytamy w petycji. Według ZNP nakłady na oświatę nie odzwierciedlają rzeczywistych, niezbędnych potrzeb w zakresie edukacji i wychowania. Związkowcy zwracają uwagę na to, że od wielu lat wydatki na oświatę spadają w relacji do PKB; w tym roku udział ten wynosi 2,52 proc. Ich zdaniem ma to wpływ m.in. na wysokość wynagrodzeń nauczycieli i pracowników oświaty. Związek domaga się podwyżek płac nauczycieli o 10 proc. w 2016 r. ZNP przypomina, że obecny - 2015 r. - jest trzecim rokiem z rzędu, w którym nauczyciele nie dostaną podwyżek. Po raz ostatni płace zasadnicze nauczycieli wzrosły we wrześniu 2012 r. (w zależności od ich stopnia awansu zawodowego od 83 zł do 114 zł). W efekcie wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli wynosi brutto: stażysty - 2265 zł, nauczyciela kontraktowego - 2331 zł, nauczyciela mianowanego - 2647 zł, nauczyciela dyplomowanego - 3109 zł. Związkowcy protestują również przeciw likwidacji szkół i przedszkoli. Zwracają uwagę, że od 2007 r. zamknięto ponad dwa tysiące szkół. Jak zaznaczają, często przy biernej postawie resortu edukacji. Zwracają uwagę, że są samorządy, które wszystkie prowadzone przez siebie placówki oświatowe przekazały do prowadzenia fundacjom, stowarzyszeniom lub spółkom. Dlatego domagają się takich mechanizmów prawnych, które uniemożliwią demontaż publicznej oświaty i powstrzymają zatrudnianie pracowników oświaty na gorszych warunkach, czyli w oparciu o Kodeks pracy, a nie ustawę Karta Nauczyciela. Chcą też wzmocnienia roli nadzoru pedagogicznego, w tym przywrócenia kuratorom uprawnień decyzyjnych wobec szkół i ich organów prowadzących, również dotyczących kształtowania sieci szkół, likwidacji i przekształceń placówek. Minister edukacji, która podczas kwietniowej manifestacji spotkała się z protestującymi, pytała ich wówczas, czy zauważyli, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat do systemu edukacji wpłynęło dodatkowych 15 mld zł. Według niej, jeśli nie zostało to zauważone, to bez zmiany systemu nie zostaną zauważone także kolejne środki, o które dopominają się protestujący. Po raz kolejny poinformowała, że nie ma środków na podwyżki dla nauczycieli w 2016 r. Pytała także zgromadzonych, dlaczego chcą bronić ustawy Karta Nauczyciela - dokumentu, który - jak mówiła - został uchwalony "w głębokiej komunie".