Janina Ochojska zaznaczyła, że nie mogła i nie chciała skorzystać z pomocy konduktorów przy wejściu do pociągu, ponieważ w przeszłości taka pomoc okazała się nieskuteczna. Polegała na "wciągnięciu" jej do pociągu przez konduktora. - Fakt, że chodzę o kulach i mam pierwszą grupę inwalidzką, nie upoważnia mnie do skorzystania z udogodnienia dla osoby niepełnosprawnej - dziwiła się Ochojska. Dodała, że w tej sytuacji zamierza dochodzić od PKP Intercity zwrotu kosztów za niewykorzystany - z winy spółki - bilet kolejowy oraz pokrycia kosztów biletu lotniczego do Warszawy. Janina Ochojska podkreśla, że ta sytuacja była dla niej bardzo przykrym przeżyciem, ponieważ z powodu niepełnosprawności sama nie jest w stanie wsiąść do pociągu. - Pendolino było dla mnie nadzieją, ale okazuje się, że złudną. Było mi bardzo przykro, bo okazuje się, że należę do tej gorszej części społeczeństwa, która nie może korzystać z takich udogodnień - powiedziała szefowa Polskiej Akcji Humanitarnej. Poniżej zamieszczamy oświadczenie rzecznika prasowego PKP Intercity Zuzanny Szopowskiej, dotyczące problemów szefowej PAH w Pendolino: "Każdy pasażer potrzebujący asysty w korzystaniu z pociągów Pendolino może liczyć na wsparcie drużyny konduktorskiej, która została do tego przeszkolona. Jeśli jest osobą poruszającą się na wózku może skorzystać ze specjalnej windy zaprojektowanej na potrzeby tej grupy podróżnych. Platforma nie posiada barierek, których mogłaby się chwycić osoba stojąca, dlatego w przypadku, gdy pasażer porusza się o kulach, gwarantujemy pomoc obsługi pociągu. Takie wsparcie zostało również zaproponowane Pani Janinie Ochojskiej. Serdecznie przepraszamy pasażerkę za zaistniałą sytuację. Dodatkowo, otrzyma od PKP Intercity w ramach rekompensaty voucher na przejazd dowolną trasą i pociągiem PKP Intercity. Nowy i zmodernizowany tabor PKP Intercity jest standardowo wyposażany w rozwiązania ułatwiające podróż osobom o ograniczonej mobilności. W Pendolino zostały zlokalizowane w trzecim członie. W środku znajdują się dwa miejsca z przestrzenią na wózek oraz przystosowana toaleta. Wybór wagonu nie był przypadkowy - to w nim znajduje się również część gastronomiczna i pomieszczenie obsługi pociągu. Dodatkowo, w pociągach EIP zastosowano ułatwienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Miejsca w przedziałach są oznaczone alfabetem Braille'a, a informacje o kolejnych stacjach podawane przez system nagłośnieniowy. Przejazd osoby niepełnosprawnej warto zgłosić dzwoniąc pod jeden z dedykowanych usłudze numerów. Spółka oferuje pomoc przy wsiadaniu/wysiadaniu, lokalizacji miejsca w pociągu. PKP Intercity zapewnia pomoc na każdej stacji, na której zatrzymują się pociągi przewoźnika. Nawet na stacjach, na których przewoźnik nie dysponuje zapleczem, pomoc jest organizowana we współpracy z zarządcą dworca czy Służby Ochrony Kolei. Usługa jest bezpłatna."