- To ważny dzień dla Poznania, dla PKP i cieszę się, że mogę w tym ważnym dniu być w Poznaniu i otwierać nowy piękny budynek. Mam świadomość, że to jest część większego centrum zintegrowanego - będzie tu miejsce dla PKP i dla PKS, i będzie połączenie z systemem komunikacji tramwajowej. Serdecznie gratuluję wszystkim i dziękuję za wysiłek zwieńczony tak pięknie - powiedział prezydent Bronisław Komorowski podczas uroczystości otwarcia dworca. Wystąpienie prezydenta próbowali zakłócić anarchiści, którzy przynieśli transparent "Dworzec spoko, ale co z naszymi emeryturami", a na koszulkach mieli napisy "Chleba zamiast igrzysk", rozrzucali też ulotki. Protestujący zostali jednak szybko usunięci z budynku. Najnowocześniejszy w Polsce Nowy dworzec kolejowy Poznań Główny to według PKP w tej chwili najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce. Pierwsi pasażerowie będą mogli z niego skorzystać we wtorek po południu. Dworzec wybudowano w ciągu 10 miesięcy kosztem 120 mln zł. Budynek ma trzy poziomy. Najniższy zajmują perony z torami kolejowymi. Na pierwszym piętrze, dostępnym bezpośrednio z Mostu Dworcowego, zlokalizowane są kasy biletowe, toalety, punkt informacyjny oraz cztery punkty handlowe. Drugie piętro zarezerwowane jest przede wszystkim dla funkcji handlowo-usługowych. Przewidziano tu także miejsce na przechowalnię bagażu, strefę VIP PKP Intercity, pomieszczenia pierwszej pomocy oraz biura policji i Służby Ochrony Kolei. Hol dworcowy wraz z holem kasowym nowego dworca ma powierzchnię 1414 m kw. Podróżni mają do dyspozycji 10 kas biletowych - PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Kolei Wielkopolskich. Dodatkowo na terenie dworca ustawionych zostanie 9 automatów biletowych. Dla pasażerów dostępna będzie też przechowalnia bagażu, nowoczesne toalety (również dla osób niepełnosprawnych) i pokój dla matki z dzieckiem. Dworzec zaopatrzony jest w nowoczesny system informacji o rozkładzie jazdy, zbudowany z wyświetlaczy LED i biało-granatowe tablice kierunkowe w języku polskim i angielskim. Przewidziano na nim także 3 bankomaty oraz jeden wpłatomat. Dworzec jest częścią większego projektu - Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznań. Centrum będzie się składało - oprócz dworca PKP - także z dworca autobusowego, obiektów biurowych, parkingów, hotelu i galerii handlowej. Wartość całej inwestycji szacowana jest na 640 milionów złotych. Zakończenie budowy całości zaplanowano na drugą połowę 2013 r. Umowa o realizacji inwestycji w ramach partnerstwa między PKP S.A. i węgierską firmą TriGranit została podpisana w czerwcu 2010 r.