Wprowadzona zmiana umożliwi przyszłym motocyklistom i kierowcom zdawanie egzaminu na prawo jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1 lub B w większej liczbie miast. Zgodnie z ustawą tworzenie dodatkowych ośrodków egzaminacyjnych nie będzie obowiązkowe. Organy samorządu województwa, posiadające rozeznanie w sytuacji na rynku szkoleń na prawo jazdy w danym regionie, będą mogły podjąć decyzję o utworzeniu ośrodka egzaminacyjnego w mieście posiadającym m.in. ronda i skrzyżowania z sygnalizacją świetlną wystarczające do organizowania egzaminów na najpopularniejsze kategorie prawa jazdy. Obecnie egzamin na prawo jazdy można zdawać jedynie w miastach wojewódzkich i na prawach powiatu. Tymczasem z racji na przyjęte w 1998 r. kryterium uzyskania praw powiatu (b. stolica województwa), miasta na prawach powiatu często liczą mniej mieszkańców niż miasta pozbawione tego statusu. Przykładem może być liczące 45 tys. mieszkańców Krosno (posiadające prawa powiatu), w którym możliwe jest zdawanie egzaminu na prawo jazdy. Możliwości takiej nie mają natomiast mieszkańcy znacznie większego Ełku, Inowrocławia czy Głogowa. Nowelizacja ma doprowadzić do zmniejszenia korków i natłoku samochodów szkół jazdy na ulicach miast, w których istnieją obecnie Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, a z drugiej strony wpłynie korzystnie na dostępność egzaminu na prawo jazdy dla mieszkańców miast 50-70-tysięcznych, ale też dla sąsiadujących z nimi gmin wiejskich. Ze statystyk przygotowanych przez Biuro Analiz Sejmowych wynika, że w Polsce istnieje ograniczona, w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej, dostępność ośrodków zdawania egzaminów na prawo jazdy. Dla przykładu w Holandii jeden ośrodek egzaminacyjny dostępny jest dla 300 tys. mieszkańców, w Wielkiej Brytanii dla 150 tys. mieszkańców, w Irlandii dla 90 tys. mieszkańców, a w Polsce jeden ośrodek egzaminacyjny obsługuje ok. 700 tys. mieszkańców.