Minister podpisał w środę umowę o dofinansowanie modernizacji największego portu przeładunkowego w Polsce. Zgodnie z założeniami całkowite koszty inwestycji to 161 mln zł, a dofinansowanie unijne wyniesie prawie 137 mln zł, czyli około 85 proc. wartości przedsięwzięcia. "Modernizacja sprawi, że do Portu Północnego będą mogły wpływać większe jednostki, poprawi się też bezpieczeństwo" - powiedział Kwieciński. Dodał, że równolegle z rozbudową portu, trwają też inwestycje w kolej i drogi, co - jak zapewnił - znacząco zwiększy przeładunkowość w polskich portach i "będzie argumentem dla przedsiębiorców, żeby podjąć lub kontynuować współpracę z portem". Z przytoczonych przez niego danych wynika, że w ubiegłym roku przeładowano w Polsce 87 mln ton towarów, z czego 40 mln ton w porcie w Gdańsku. "W tym roku wynik będzie lepszy, ponieważ już w pierwszym półroczu w Gdańsku zanotowaliśmy 25 mln ton" - zaznaczył. Podkreślił, że rząd wzmacnia transport morski, ponieważ jest on najtańszy i ekologiczny. "80 proc. transportu na świecie odbywa się drogą morską" - dodał. W ramach modernizacji zaplanowano powiększenie szerokości toru w dnie i zwiększenie jego głębokości. Zakupione też zostanie nowe oznakowanie nawigacyjne. Inwestycja umożliwi dwukierunkową żeglugę jednostek oraz zapewni bezpieczeństwo statkom wpływającym i wypływającym z Portu Gdańsk. Planowany termin zakończenia modernizacji to koniec kwietnia 2020 roku. W podpisaniu umowy uczestniczył Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. "Według Strategii Rozwoju Portu Gdańsk, w 2027 r. Port Gdański będzie należał do grona najnowocześniejszych portów w Europie. Inwestycja, na którą dzisiaj podpisywana jest umowa o dofinansowanie unijne, jest jednym z etapów we wdrażaniu założeń tej strategii" - podkreślił Gorgol.