Choć formalna kampania wyborcza jeszcze się nie rozpoczęła, to nie ulega wątpliwości, że walka o poparcie przed jesienną elekcją trwa już na dobre. Sztaby partyjne przygotowują strategie i proponują nowe oferty programowe, a politycy ruszyli w Polskę. Tradycyjne metody znajdują się jednak w odwrocie. Z kampanii na kampanię coraz bardziej istotny staje się internet, a zwłaszcza media społecznościowe, dzięki którym w łatwy i przystępny sposób - przy dobrym pomyśle - można dotrzeć do rzeszy obserwatorów. Wszystko wskazuje na to, że w 2023 roku jednym z ulubionych narzędzi polityków staje się TikTok. Warto więc przyjrzeć się, w jaki sposób politycy zabiegają tam o poparcie, która partia radzi sobie najlepiej oraz którzy politycy cieszą się tam największą popularnością. Zapraszamy na cotygodniowy polityczny przegląd TikToka! Kampania wyborcza 2023. Najbardziej popularne profile polityczne na TikToku Jak wynika z najnowszych danych profilu TikTokAnalityka na Twitterze, w ubiegłym miesiącu - według sumy wyświetleń filmów opublikowanych w lutym 2023 roku - najpopularniejszym politykiem na TikToku był Sławomir Mentzen (22,9 mln wyświetleń). Daleko za liderem Konfederacji na drugim miejscu uplasował się <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-patryk-jaki,gsbi,20" title="Patryk Jaki" target="_blank">Patryk Jaki</a> (4,11 mln), a podium zamykał <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-janusz-korwin-mikke,gsbi,21" title="Janusz Korwin-Mikke" target="_blank">Janusz Korwin-Mikke</a> (3,74 mln). Z kolei najpopularniejszą formacją polityczną była <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-konfederacja,gsbi,44" title="Konfederacja" target="_blank">Konfederacja</a> (6,44 mln wyświetleń), Solidarna Polska (2,46 mln) oraz Lewica (1,18 mln). Powyższe statystki dają pewien obraz wyjściowy dla cotygodniowych zestawień, jakie będziemy chcieli regularnie przedstawiać w Interii. Najpopularniejsi politycy na TikToku: Artur Dziambor i Michał Kołodziejczak Z naszych ustaleń wynika, że w mijającym tygodniu (18-24 marca do godz. 12) najwięcej wyświetleń zanotował film na profilu lidera Wolnościowców <a class="db-object" title="Artur Dziambor" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-artur-dziambor,gsbi,1530" data-id="1530" data-type="theme">Artura Dziambora</a>. Najbardziej popularną rolką okazała się odpowiedzieć posła na materiał Prawa i Sprawiedliwości, w którym Radosław Fogiel zapytał młodych Polaków: "Za co tak naprawdę nienawidzicie PiS-u?". Artur Dziambor wskazał 28 powodów, które obejrzało łącznie 1,8 mln użytkowników TikToka. Następny w kolejce uplasował się <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-michal-kolodziejczak,gsbi,255" title="Michał Kołodziejczak" target="_blank">Michał Kołodziejczak</a>, który we wtorek opublikował filmik z konferencji prasowej przez Ministerstwem Rolnictwa. Kluczowym momentem briefingu z udziałem rolników była jednak krytyka lidera AgroUnii pod adresem reporterki <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-tvp,gsbi,1524" title="TVP" target="_blank">TVP</a>. Rolkę obejrzało łącznie 1,5 mln osób. Donald Tusk i Sławomir Mentzen. "Nikt w Polsce nie będzie mówił 'zamknij się'" W mijającym tygodniu powyżej miliona wyświetleń zanotowało również jedno z nagrań lidera PO <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-donald-tusk,gsbi,2" title="Donalda Tuska" target="_blank">Donalda Tuska</a>. Najpopularniejszy film byłego premiera został opublikowany we wtorek, lecz dotyczy <a href="https://wydarzenia.interia.pl/kraj/news-spotkanie-donalda-tuska-w-bytomiu-zaklocone-nikt-nie-zamknie,nId,6661583" target="_blank" rel="noreferrer noopener">zakłóconego spotkania z wyborcami w Bytomiu</a> z piątku. - Jestem tu dlatego, żeby nikt w Polsce nie mówił "zamknij się" - powiedział przewodniczący Tusk w TikToku, którego obejrzało łącznie 1,2 mln osób. Kolejnym na liście najbardziej popularnych twórców okazał się prezes Nowej Nadziei Sławomir Mentzen. Najchętniej udostępniane wideo tego polityka obejrzało 761,2 tys. osób, a odnosi się ono do przelewanych obecnie na konta Polaków zwrotów podatkowych. - Też bym się cieszył, gdyby złodziei oddał mi mój rower, ale jeszcze bardziej bym się cieszył, gdyby najpierw mi go nie kradł - zakpił jeden z liderów Konfederacji. Partie polityczne na TikToku. Radosław Fogiel pyta: Za co nienawidzicie PiS? Jak sprawdziła Interia, do najpopularniejszych materiałów opublikowanych przez partie polityczne w mijającym tygodniu należą filmiki Lewicy oraz Prawa i Sprawiedliwości. Pierwsze miejsce zajęła Lewica, która w tym zestawieniu bije pozostałych rywali na głowę. Na TikToku <a class="db-object" title="Robert Biedroń" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-robert-biedron,gsbi,257" data-id="257" data-type="theme">Robert Biedroń</a> wszedł w dyskusję z mężczyzną, który podczas wiecu wyborczego przekazał współprzewodniczącemu <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-nowa-lewica,gsbi,41" title="Nowej Lewicy" target="_blank">Nowej Lewicy</a> pasek z wysokością swojego świadczenia. - Pan Grzegorz dostaje 1096 złotych - mówi europoseł. - Jak mam z tego wyżyć? - odpowiada na nagraniu zmartwiony rencista. Materiał zobaczyło 2,3 mln osób. Drugie miejsce zajął najbardziej popularny w mediach film autorstwa Prawa i Sprawiedliwości, w którym Radosław Fogiel pyta młodych Polaków: "Za co tak naprawdę nienawidzicie PiS-u?". Po publikacji TikToka pojawiło się <a href="https://wydarzenia.interia.pl/kraj/news-fogiel-zapytal-mlodych-na-tiktoku-dlaczego-nienawidza-pis-u-,nId,6664858" target="_blank" rel="noreferrer noopener">tysiące komentarzy rozwiewających nurtującą polityka kwestię.</a> Choć filmik nie zdobył dużej liczby polubień, Fogiel przekonywał, że powstał on w celu popularyzacji profilu PiS w serwisie oraz na potrzeby wyświetleń. Ostatecznie materiał obejrzało 278,6 tys. osób. Media: Rada ds. Cyfryzacji rekomenduje usunięcie TikToka z urządzeń służbowych Tymczasem, według informacji Polityki Insight, członkowie Rady ds. Cyfryzacji planują <a href="https://geekweek.interia.pl/technologia/news-ban-na-tiktoka-w-polsce-rada-ds-cyfryzacji-ma-konkretne-plan,nId,6675213" target="_blank" rel="noreferrer noopener">wdrożyć plan</a> zablokowania korzystania z TikToka na urządzeniach rządowych. Wcześniej <a href="https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-bialy-dom-kazal-urzednikom-usunac-tiktoka-chiny-odpowiadaja,nId,6625441" target="_blank" rel="noreferrer noopener">decyzje w tej sprawie zatwierdziły Stany Zjednoczone</a>, <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-kanada,gsbi,4212" title="Kanada" target="_blank">Kanada</a>, <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-unia-europejska,gsbi,46" title="Unia Europejska" target="_blank">Unia Europejska</a>, a także Dania i <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-nowa-zelandia,gsbi,4263" title="Nowa Zelandia" target="_blank">Nowa Zelandia</a>. "Rada ds. Cyfryzacji rekomenduje wprowadzenie nakazu usunięcia aplikacji TikTok z urządzeń służbowych członków i pracowników Sejmu, Senatu, Rządu oraz pracowników instytucji rządowych i administracji publicznej w Polsce (chyba, że są to telefony służbowe przeznaczone tylko do używania TikToka i innych serwisów społecznościowych)" - głosi komunikat, do którego dotarła Polityka Insight. "Rada rekomenduje również usunięcie aplikacji TikTok z urządzeń prywatnych wyżej wymienionych osób, jeśli jednocześnie są na nich zainstalowane aplikacje służbowe. Alternatywnie usunięcie wszystkich aplikacji służbowych z urządzeń prywatnych, jeżeli osoby te nalegają na możliwość korzystania na nich z aplikacji TikTok" - dodano.