Numer PESEL można zastrzec już od 17 listopada 2023 roku. Początkowo było to możliwe w serwisie mObywatel, a później także w aplikacji o tej samej nazwie.Od 1 czerwca 2024 roku instytucje finansowe i notariusze mają obowiązek sprawdzania statusu numeru PESEL.Z opcji zastrzeżenia PESEL-u skorzystało już 4,5 miliona Polaków Czym jest zastrzeżenie numeru PESEL? Zastrzeżenie numeru PESEL to opcja, z której można skorzystać za pośrednictwem portalu mObywatel (od 17 listopada 2023 r.), aplikacji mObywatel (od 1 stycznia 2024 r.) lub urzędu gminy. Skorzystanie z niej ma zwiększać bezpieczeństwo i chronić przed kradzieżą tożsamości i danych osobowych, a co za tym idzie przed wyłudzeniami kredytów na nasze dane. Od 1 czerwca 2024 r. po zastrzeżeniu numeru PESEL instytucje finansowe oraz notariusze mają obowiązek weryfikacji, czy wykorzystywany PESEL nie został zastrzeżony. Jeśli numer podlega ochronie, działania są przerywane, a właściciel danych będzie musiał cofnąć zastrzeżenie. Jeżeli więc planujemy wybrać się do banku, wziąć raty lub podpisać umowę u notariusza, pamiętajmy wcześniej o cofnięciu zastrzeżenia. Trwa to kilka sekund i dokonuje się tego tak samo, jak zastrzeżenia. Jak zastrzec swój numer PESEL? Numer PESEL można zastrzec na trzy sposoby: w serwisie mObywatelw aplikacji mObywatelw urzędzie W każdym przypadku zastrzeżenie danych jest bardzo proste i dostępne dla każdego. Jeśli chcesz zastrzec PESEL za pomocą strony internetowej mObywatel, wystarczy zalogować się do usługi, a następnie wybrać "Zastrzeż PESEL". Na stronie pojawi się komunikat z zapytaniem, czy na pewno chcesz to zrobić. Wystarczy potwierdzić wybór, a dane będą zastrzeżone. W przypadku zastrzegania PESEL-u w mObywatel należy uruchomić aplikację i wybrać "Zastrzeż PESEL". Na ekranie pojawi się samouczek, przez który można przejść, ale nie jest to konieczne. Następnie ukaże się obecny status numeru i opcja "Zastrzeż PESEL", którą należy wybrać. Na koniec zobaczymy informację, że PESEL został zastrzeżony i gotowe. Ostatnią możliwością jest zastrzeżenie numeru PESEL w urzędzie. W tym celu należy wydrukować formularz wniosku o zastrzeżenie numeru lub poprosić o to urzędnika. Dokument należy wypełnić i przekazać go pracownikowi urzędu. Konieczne będzie również okazanie dowodu osobistego. Na co wpływa zastrzeżenie PESEL-u? Przy zastrzeżeniu numeru PESEL istotne jest, aby wiedzieć, kiedy może być konieczne cofnięcie usługi. Nie jest to potrzebne przy wszystkich sprawach, w których będzie potrzebny nam dowód osobisty. Zastrzeżenie PESEL wpłynie na: utworzenie nowego rachunku bankowegobranie kredytów, pożyczekkupowanie przedmiotów na ratypodpisywanie aktów notarialnychotrzymywanie kopię karty SIMwypłacanie w placówce banku kwoty pieniężnych wyższych niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę. Zastrzeżenia numeru PESEL nie trzeba będzie cofać w przypadku: załatwiania spraw urzędowychzałatwiania spraw zdrowotnychudziału w wyborachpodróżowaniawykonywania czynności służbowych jak m.in. podpisywanie umów w pracykorzystania z usług poczty. Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji, zastrzeżenia numeru PESEL dokonała rekordowa liczba 4,5 miliona Polaków.