Wniosek o wyrażenie szefowi resortu transportu wotum nieufności złożył w poniedziałek w Sejmie klub Solidarnej Polski. Pod wnioskiem, oprócz SP, podpisali się też posłowie RP i SLD.- Nigdy nie będziemy popierali tych, którzy psują polską infrastrukturę, źle zarządzają wielomiliardowymi projektami. To nie pozwoli nam inaczej się zachować, jak głosować za odwołaniem ministra Nowaka - powiedział na wtorkowej konferencji prasowej wiceszef sejmowej komisji infrastruktury, poseł PiS Andrzej Adamczyk.Jednak - jak stwierdził - PiS nie ma zaufania "do inicjatyw, kiedy w jednym tygodniu klub wstrzymuje się w głosowaniu nad wnioskiem o wotum nieufności wobec rządu (a tak w większości uczynili posłowie klubu SP - PAP), a w drugim tygodniu składa wniosek o odwołanie ministra".- Chcieliśmy w ubiegłym tygodniu, aby premier Donald Tusk zabrał swoich ministrów i udał się w długi marsz - dodał Adamczyk.Według posła PiS, minister transportu "żyje w zupełnie innej rzeczywistości". - Gdyby dotyczyło to tylko Sławomira Nowaka, moglibyśmy mu współczuć, ale to dotyczy konstytucyjnego ministra odpowiedzialnego za cały obszar infrastruktury - powiedział poseł PiS.Adamczyk zarzucił Nowakowi, że "do dzisiaj nie wie, ile wybudowano w Polsce dróg ekspresowych i autostrad". Poseł poinformował, że 7 października ub.r. zwrócił się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad "z pytaniem, ile od listopada 2007 r. do listopada 2012 r. wybudowano autostrad, dróg ekspresowych i jakie były koszty realizacji tych inwestycji".Jak mówił w efekcie otrzymał pismo z prośbą o przedłużenie czasu na odpowiedź. - GDDKiA twierdzi, że nie może odpowiedzieć szybko, bo wymaga to przeprowadzenia dodatkowych analiz. Do dzisiaj nie otrzymałem odpowiedzi - stwierdził poseł PiS.W ocenie Adamczyka, rząd nie panuje nad kosztami realizacji inwestycji drogowych. W tym kontekście mówił, że 10 km drogi S8 kosztowało 2 mld złotych. - Taniej autostrady buduje się Niemczech, w Słowenii, w Danii czy w Chorwacji - dodał poseł PiS.Według niego pod rządami Nowaka w ministerstwie zamiera także budownictwo mieszkaniowe. Adamczyk mówił, że od 2012 r. brakuje jakichkolwiek instrumentów wsparcia dla budownictwa, po wygaszeniu programu "Rodzina na swoim".- Program "Mieszkanie dla Młodych" (który Nowak zapowiedział) to program wykluczający 3/4 potencjalnych beneficjentów programów wsparcia budownictwa, bo dotyczy tylko rynku pierwotnego i inwestycji realizowanych przez deweloperów - uważa Adamczyk.Posłowie PiS przypomnieli także sprawę zamrożenia przez Komisję Europejską refundacji środków dla Polski na budowę dróg. KE wstrzymała pod koniec ub.r. refundację 3,5 mld zł na inwestycje realizowane przez GDDKiA w ramach programów Infrastruktura i Środowisko oraz Rozwój Polski Wschodniej. Powodem były informacje o zmowach cenowych między wykonawcami inwestycji.W ubiegłym tygodniu resort transportu odpowiadał na podobne zarzuty postawione przez szefa PiS Jarosława Kaczyńskiego w uzasadnieniu wniosku o wotum nieufności dla rządu.Ministerstwo podało wtedy, że wybudowanie 1 km autostrady jest w Polsce tańsze niż w Europie, zadłużenie kolei maleje, a firmy, którym nie zapłacono za pracę przy budowie dróg, otrzymały od GDDKiA ponad 539 mln zł.W odpowiedzi resortu podkreślono, że średni koszt kilometra budowanej w Polsce autostrady wynosi 9,6 mln euro, czyli niemal tyle, co europejska średnia wynosząca 10 mln euro za 1 km. Wskazano, że w Austrii ten koszt wynosi 12,87 mln euro, w Irlandii 10 mln euro, a na Węgrzech - 11,87 mln euro. Jak zaznaczono, w budowie znajduje się około 700 km dróg krajowych.Resort wskazał również, że w swoich pracach nie pomija problemów mieszkalnictwa. Poinformował, że projekt ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych został 6 marca br. skierowany do Komitetu Stałego Rady Ministrów; są w nim proponowane instrumenty wsparcia, które - według ministerstwa - mogą "realnie poprawić zdolność kredytową ludzi młodych, nabywających własne pierwsze mieszkanie".