"Ten projekt zmierza w kierunku zliberalizowania rygorów, które dotyczą osadzonych niebezpiecznych więźniów i zmniejsza bezpieczeństwo funkcjonariuszy Służby Więziennej" - mówił w czwartek prezentując stanowisko PiS poseł Stanisław Pięta. Przedstawiciele pozostałych klubów sejmowych opowiedzieli się za dalszymi pracami nad projektem w sejmowej komisji. Nad wnioskiem PiS dotyczącym odrzucenia propozycji Sejm będzie głosował w piątek. Celem projektu jest dostosowanie polskiego prawa do wymagań wynikających z wyroków wydanych przez Europejski Trybunał Praw Człowieka w dwóch sprawach, które przeciwko Polsce wytoczyli osadzeni. W obu Trybunał stwierdził naruszenie Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności przez długotrwałość nałożenia na osadzonych surowych rygorów wynikających z zakwalifikowaniem ich do kategorii tzw. więźniów niebezpiecznych. Do ETPC wpłynęły już kolejne skargi w podobnych sprawach. Propozycję nowelizacji K.k.w. przedłożyli Sejmowi posłowie PO. Według ich propozycji, nowela miałaby nie tyle ingerować w więzienne rygory, co tworzyć prawne możliwości stopniowego łagodzenia tych rygorów. Dlatego opracowano kryteria pozwalające na ocenę potrzeby dalszego stosowania zaostrzonych warunków izolacji osadzonego, w tym zwłaszcza przeprowadzania jego kontroli osobistej. Propozycja nowelizacji wprowadza m.in. przesłanki uznania skazanego za stwarzającego zagrożenie - obecnie nie ma ich w przepisach. Decydując o uznaniu więźnia za niebezpiecznego działająca przy areszcie lub zakładzie karnym komisja penitencjarna miałaby obowiązek wskazać przesłanki uzasadniające taką kwalifikację. Przesłanki te zakładają, że przy podjęciu i każdorazowej weryfikacji decyzji o uznaniu skazanego za stwarzającego poważne zagrożenie społeczne albo poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa zakładu, komisja miałaby uwzględniać: właściwości i warunki osobiste skazanego; motywacje i sposób zachowania się przy popełnieniu przestępstwa oraz rodzaj i rozmiar ujemnych następstw przestępstwa; sposób zachowania się w trakcie pobytu w zakładzie karnym; stopień demoralizacji lub postępy w resocjalizacji. W wypadku skazanego za przestępstwo popełnione w zorganizowanej grupie albo związku mającym na celu popełnianie przestępstw badane byłoby też zagrożenie dla porządku prawnego, które może wyniknąć z nawiązania przez skazanego bezprawnych kontaktów z innymi członkami grupy, w tym zwłaszcza zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego lub dla czynności mających na celu ujawnienie mienia stanowiącego korzyść z popełnienia przestępstwa. Zarazem projekt umożliwia komisji penitencjarnej złagodzenie rygorów poprzez odstąpienie od stosowania jednego lub więcej z nich. Jeśli zaszłaby potrzeba, rygory te w uzasadnionych wypadkach można byłoby przywrócić.