W sumie ma ich być pięć. Ostatnia z tych maszyn wyląduje na wojskowym lotnisku w Powidzu w 2012 r. Obecnie w Stanach Zjednoczonych szkolonych jest 50 polskich pilotów i techników, którzy będą obsługiwać te samoloty. Używane, prawie 40-letnie herculesy dostaniemy w ramach amerykańskiej pomocy dla sojuszników. Dostawę wynegocjował jeszcze rząd SLD. Samoloty będą służyć przede wszystkim do przewozu żołnierzy i sprzętu na przykład w obszary misji wojskowych. Obecnie Siły Powietrzne wykorzystują w tym celu hiszpańskie samoloty CASA C-295M, które podczas lotów w odległe rejony, np. do Afganistanu, muszą uzupełniać paliwo. Nie nadają się też do przewożenia ciężkiego sprzętu. W Powidzu w 14. Eskadrze Lotnictwa Transportowego mają też stacjonować samoloty M-28 Bryza. Te lekkie dwusilnikowe maszyny transportowe wojsko chce zamówić w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu za ok. 600 mln zł. Będą używane do szkolenia pilotów oraz przerzutu żołnierzy i sprzętu wojskowego. W tej samej eskadrze mają się również znaleźć tzw. latające cysterny. Jak się dowiedziała gazeta, w 2009 r. powinien ruszyć przetarg na dwa samoloty klasy MRTT, czyli transportowo-tankujące. W przyszłym roku ma też ruszyć przetarg na nowy samolot szkolny lub szkolno-bojowy dla Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Na razie trwają prace nad przygotowaniem dokumentacji technicznej tego przedsięwzięcia. Nowe maszyny mają zastąpić wysłużone TS-11 Iskra - zapowiada "Rz".