Na stronie internetowej projektu e-podręcznik podano, że pierwsze udostępnione e-podręczniki to: I klasa szkoły podstawowej - edukacja wczesnoszkolna, IV klasa szkoły podstawowej: język polski, matematyka, historia, przyroda, zajęcia komputerowe, I klasa gimnazjum: język polski, matematyka, historia, biologia, geografia, informatyka, fizyka, chemia, I i II klasa gimnazjum: edukacja dla bezpieczeństwa, II klasa gimnazjum: informatyka, I klasa ponadgimnazjalna: matematyka, biologia i II klasa ponadgimnazjalna: matematyka. Następne e-podręczniki są w fazie prac recenzenckich, będą udostępniane sukcesywnie we wrześniu - zaznaczono. Według zespołu e-podręczniki platforma, na której są one udostępniane, już teraz jest największym zbiorem otwartych zasobów edukacyjnych w Polsce - pierwsza partia e-podręczników zawiera blisko 12 tys. obiektów interaktywnych, ok. 4 tys. filmów, ok. 25 tys. ilustracji i 1720 pozalekcyjnych zasobów dodatkowych. "E-podręczniki nie tylko przekazują wiedzę, ale również kształtują kompetencje cyfrowe, czytelnicze i medialne. Uczą programowania. Wykorzystują naturalną skłonność dzieci i młodzieży do wspólnej pracy i zabawy, fascynację nowymi technologiami i światem internetu" - podkreślono w komunikacie zespołu. Za przykład podano wirtualny spacer po jaskini Raj "bez wychodzenia z domu", czy też wycieczkę po zamku w Będzinie. "Animacje 3D przeniosą ucznia w czasie, na ulice starożytnego Rzymu, pozwolą zajrzeć do rzymskich łaźni, domów, podziwiać akwedukty, zwiedzić Colosseum. Pozwolą odszyfrować ukryte przesłania Sumerów i tajemnice Drzwi Gnieźnieńskich. W podręcznikach do matematyki liczba zadań jest większa niż we wszystkich dotychczas wydrukowanych podręcznikach w Polsce. To dzięki zastosowaniu interaktywnych otwartych i zamkniętych zadań generatorowych o dynamicznie zmieniających się współczynnikach. Towarzyszą im wizualizacje graficzne oraz system weryfikacji poprawności odpowiedzi. Uczeń od razu dostaje informację zwrotną o wyniku, może ćwiczyć i bawić się tym do woli, jak w komputerowej grze" - napisano. Zgodnie z rządowym programem "Cyfrowa szkoła", za którego realizację odpowiada podległy MEN Ośrodek Rozwoju Edukacji, ma powstać 18 e-podręczników do 14 różnych przedmiotów obejmujących wszystkie etapy nauki, począwszy od I klasy szkoły podstawowej, poprzez gimnazjum, po całą szkołę ponadgimnazjalną, łącznie będą to 64 e-podręczniki. Udostępnione zostaną bezpłatnie uczniom, nauczycielom i rodzicom. Z e-podręczników będzie można korzystać przy użyciu urządzeń o różnych parametrach technicznych i systemach operacyjnych: można z nich korzystać w każdej chwili, w każdym miejscu, za pomocą zarówno komputera, jak i tabletu czy smartfona. Za merytoryczne przygotowanie e-podręczników do matematyki i przedmiotów informatycznych odpowiada Politechnika Łódzka. Za e-podręczniki z zakresu przedmiotów humanistycznych merytorycznie odpowiada Uniwersytet Wrocławski, za e-podręczniki do przedmiotów przyrodniczych - Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, za e-podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej - Grupa Edukacyjna S.A. Za stronę techniczną przygotowania wszystkich e-podręczników odpowiada Poznańskie Centrum Superkomputerowo Sieciowe, będące pionem Instytutu Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk. Od października ub. roku kolejne e-podręczniki umieszczane są na specjalnej platformie internetowej. Projekt "E-podręczniki kształcenia ogólnego" jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jego szacunkowa wartość wynosi 45 mln zł. Zgodnie z harmonogramem i wnioskiem o dofinansowanie z funduszy UE zakończy się do 15 listopada.