Pesa i Newag podpisały w czwartek umowę konsorcjum i razem złożą ofertę na piętrowe składy push-pull i lokomotywy do nich w przetargu ogłoszonym przez PKP Intercity. Przewoźnik planuje pozyskać 38 siedmiowagonowych składów i 45 lokomotyw wielosystemowych. Paweł Borys poinformował, że porozumienie zostało zawarte przy wsparciu PFR. "Niemożliwe stało się możliwe" - dodał. "Nowoczesny pojazd piętrowy" Jak podkreśliły obie spółki, powołanie konsorcjum i złożenie wspólnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu ogłoszonym przez PKP Intercity oznacza, że zespoły obu firm w ramach dialogu technicznego rozpoczęły wspólne prace nad piętrowym pojazdem dla PKP Intercity. - Jesteśmy przekonani, że dzięki doświadczeniom zebranym do tej pory przez nasze zespoły możemy razem zaproponować PKP IC nowoczesny pojazd piętrowy, który może być konkurencyjny nie tylko w Polsce, ale również na rynkach europejskich - ocenił prezes spółki Pesa Krzysztof Zdziarski. Według prezesa Newagu Zbigniewa Konieczka złożenie indywidualnych ofert obarczone byłoby istotnym ryzykiem niewykonania zamówienia ze względu na złożoność jego przedmiotu, możliwości produkcyjne w kontekście terminu realizacji oraz inne zobowiązania kontraktowe. Stąd podjęcie decyzji o utworzeniu konsorcjum. "Sądzimy, iż zawarte konsorcjum wpłynie pozytywnie na dalszy dynamiczny rozwój kolei w Polsce - dodał Konieczek. Najwięksi producenci Pesa i Newag to najwięksi polscy producenci taboru. Obie spółki produkują go w oparciu o własne rozwiązania i projekty swoich biur konstrukcyjnych. Pesa przypomniała, że wyprodukowała juz ponad 600 zespołów trakcyjnych i rozwija rodzinę lokomotyw, a jako jedyny polski producent zaprojektowała i dostarczyła zestawy typu push-pull, czyli piętrowe pojazdy pasażerskie składające się z wagonu sterowniczego, wagonów środkowych i lokomotywy elektrycznej. Piętrowe Pesa Sundeck są od 2016 r. eksploatowane przez Koleje Mazowieckie. Newag produkuje m.in. lokomotywy Griffin i Dragon. Griffin to pierwsza polska lokomotywa wielosystemowa dostosowana zarówno do krajowego systemu zasilania prądem stałym 3kV, jak i do obowiązujących w krajach europejskich systemów zasilania prądem zmiennym 15kV lub 25kV. Do eksploatacji na rynkach europejskich przystosowana jest również 6-osiowa lokomotywa Dragon przeznaczona do prowadzenia ciężkich składów towarowych. Spółka dostarczyła do tej pory ponad 80 lokomotyw elektrycznych i ponad 200 pasażerskich zespołów trakcyjnych.