Właśnie trudną sytuacją Olejniczak uzasadnił wniosek LiD o przeprowadzenie w Sejmie debaty na temat oświaty. Jutro resort edukacji ma przedstawić w Sejmie informacje na temat swoich planów. - Zadamy bardzo dużo pytań. Liczymy, że rząd odpowie na te najbardziej istotne, które pojawiły się ostatnio - powiedział Olejniczak na konferencji prasowej. Podkreślił, że jego klubowi bardzo zależy zwłaszcza na informacjach o zmianach w Karcie Nauczyciela oraz o podwyżkach dla nauczycieli. Jego zdaniem, "istnieje duże prawdopodobieństwo", że minister edukacji Katarzyna Hall zmierza w tym samym kierunku co jej poprzednik na tym stanowisku za rządu AWS - Mirosław Handke, który wprowadzał reformę oświaty, ale nie oszacował jej kosztów. "Hall obiecuje, że chce wprowadzać nowe rozwiązania, tylko nie idą za tym żadne pieniądze, a to oznacza pogorszenie sytuacji zarówno nauczycieli, jak i samorządów" - powiedział. Olejniczak przypomniał, że we wtorek Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego wszedł w spór zbiorowy z rządem i zapowiedział przeprowadzenie strajku 27 maja. Obecny na konferencji prezes ZNP Sławomir Broniarz powiedział, że związek liczy na to, że w Sejmie MEN przedstawi cały zespół propozycji najważniejszych - jego zdaniem - dotyczących rozwiązań emerytalnych dla nauczycieli i podwyżek dla nich. - Obecnie zbyt mało wiemy na ten temat - zaznaczył. ZNP domaga się zwiększenia płac nauczycieli i pracowników oświaty o 50 proc. do 2010 r. Według związku, tegoroczne podwyżki dla nauczycieli (zwiększenie płac zasadniczych od 185 zł brutto do 200 zł brutto) to za mało. Związkowcy chcą przedstawienia przez rząd planu znacznego wzrostu płac w oświacie w następnych latach. ZNP chce również utrzymania możliwości przechodzenia przez nauczycieli na emerytury na dotychczasowych zasadach zapisanych w ustawie Karta Nauczyciela. Obecny rok jest ostatnim, kiedy mogą oni przejść na wcześniejsze emerytury bez względu na wiek, jeśli mają 30 lat stażu pracy, w tym 20 lat pracy w oświacie, lub 25 lat stażu pracy, w tym 20 lat w szkolnictwie specjalnym.