Projekt został przekazany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Według obowiązujących przepisów, katechetę w szkole zatrudnia dyrektor, ale kieruje do pracy z uczniami biskup diecezjalny. W szkole katecheci mają takie same prawa i obowiązki jak inni nauczyciele, nie mogą jednak być wychowawcami. Przepisy z 1992 r. MEN przypomina, że obecne przepisy, uniemożliwiające powierzenie obowiązków wychowawcy klasy nauczycielowi religii, zostały wprowadzone w 1992 r., kiedy nauczycielami religii w szkołach, w zdecydowanej większości, byli księża i siostry zakonne. "Na potrzebę zmiany przepisu w tym zakresie wielokrotnie wskazywali przedstawiciele kościołów i innych związków wyznaniowych prowadzących nauczanie religii w szkołach. Kwestia ta jest także poruszana w interpelacjach poselskich oraz w zapytaniach kierowanych do Ministerstwa Edukacji Narodowej, zarówno przez dyrektorów szkół, nauczycieli religii, jak i rodziców" - czytamy w uzasadnieniu. MEN zwraca uwagę, że w niektórych szkołach obecne przepisy blokują powierzenie wychowawstwa klasy pomimo tego, że taką wolę wyrażają rodzice dzieci, a nauczyciele religii - obecnie często osoby świeckie, uczą także innych przedmiotów. Resort edukacji proponuje ponadto, aby zasady oceniania z religii i etyki były ustalone według skali ocen określonej w statucie szkoły, a nie według skali ocen przyjętej w danej klasie. "Wewnątrzszkolny system oceniania jest dokumentem spójnym, obowiązującym wszystkich uczniów w szkole i powinien również określać zasady oceniania uczniów z religii/etyki" - uzasadnienia MEN. Religia w szkołach od 1990 r. Jednocześnie projekt rozporządzenia przewiduje wprowadzenie przepisów przejściowych. Chodzi o umożliwienie dostosowania statutów szkół (w zakresie oceniania nauki religii i etyki) do zmian wprowadzonych w rozporządzeniu oraz zastosowania ich także w funkcjonujących jeszcze szkołach starego ustroju szkolnego, tj. w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz klasach tych szkół prowadzonych w szkołach innego typu. Religię do szkół wprowadzono w 1990 r. na mocy instrukcji Ministra Edukacji Narodowej. W 1992 r. MEN wydało rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zgodnie z nim rodzice mogą wybrać, czy dziecko będzie chodzić na lekcje etyki, religii, czy nie będzie uczestniczyć ani w jednych, ani w drugich. Zarówno lekcje etyki, jak i religii organizowane są na wniosek rodziców lub samych uczniów, jeśli są oni pełnoletni. Przepisy te dotyczą wszystkich kościołów i związków wyznaniowych.