Co dają szkolenia? Kompetencje cyfrowe to klucz do poruszania się w dzisiejszym świecie, nikogo nie trzeba o tym przekonywać. W czasie, gdy wszyscy uczniowie uczą się, a nauczyciele pracują zdalnie, kompetencje cyfrowe liczą się bardziej niż zwykle. Zdalna edukacja to wyzwanie dla wszystkich. Nauczyciele chcą tworzyć i zamieszczać w internecie ciekawe materiały do nauki. Chcą i muszą sprawdzać wiedzę uczniów on-line. Z jakich narzędzi korzystać? Jak poruszać się po tym cyfrowym świecie edukacji? Tego właśnie mogą dowiedzieć się dzięki szkoleniom. "Na szkoleniach uświadomiłem sobie, że internet to nie tylko dostęp do informacji czy pokazanie uczniom filmu albo prezentacji" - mówi jeden z uczestników szkoleń w projekcie Lekcja: Enter. "Mimo pandemii musimy nadal realizować program nauczania, a na tych szkoleniach dowiedziałem się, jak to robić za pomocą zasobów internetu. Nie mogę zrobić planowanej wycieczki do muzeum w Warszawie, ale mogę ich zabrać na wirtualny spacer po nim lub po muzeum w Paryżu czy nawet Nowym Jorku. Dowiedziałem się też, jak urozmaicić lekcje i przy okazji sprawdzić wiedzę przez gry albo quizy. W obecnej sytuacji ta wiedza jest naprawdę nie do przecenienia" - komentuje jeden z nauczycieli biorący udział w projekcie. Uczestnicy szkoleń podkreślają, że tempo nauki jest dostosowane nawet do tych nauczycieli, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z nauczaniem w internecie. Jak wziąć udział w projekcie Jeżeli szkoła chce się dopiero zgłosić na szkolenia w projekcie Lekcja:Enter (nauczycieli zgłaszają wyłącznie dyrektorowie szkół), z pomocą przychodzi Fundacja Orange i Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informatycznego. Obydwie organizacje skorzystały z Funduszy Europejskich na specjalny projekt i teraz same zbierają wnioski od placówek doskonalenia nauczycieli, które mogą wystąpić o grant od 100 do 450 tys. na takie szkolenia. W projekcie Lekcja:Enter przeszkoli się ok. 75 tysięcy nauczycieli (czyli aż około 15% wszystkich nauczycieli). Projekt potrwa cztery lata. I jeszcze coś dla nauczycieli informatyki Z kolei w projekcie Centrum Mistrzostwa Informatycznego nauczyciele i pasjonaci informatyki rozwijają swoje, już zaawansowane, kompetencje cyfrowe. O granty mogą ubiegać się nauczyciele szkół podstawowych, ponadpodstawowych, akademickich oraz inne osoby dorosłe. Ważne, by miały predyspozycje do pracy z wybitnie uzdolnioną młodzieżą w zakresie algorytmiki i programowania. Uczestnicy projektu dostają również dostęp do szkoleń, laboratoriów i kontaktów ze specjalistami z najlepszych polskich uczelni IT, jak na przykład AGH w Krakowie czy Politechnika Łódzka. Wszystko po to, by przekazać tę wiedzę uczniom. Jednocześnie nauczyciel otrzymuje grant na prowadzenie zajęć w formie kółka informatycznego. Dzięki temu może np. zabrać uczniów na spotkania on-line z pasjonatami, czy też podzielić się wiedzą i narzędziami, które sam otrzymał podczas szkoleń. Którego przyszłego programisty nie zainteresują np. warsztaty z programowania, algorytmiki czy robotyki? Do końca 2023 roku w projekcie CMI przeszkoli się 1500 takich nauczycieli oraz 12 tysięcy ich uczniów. Organizatorzy obydwu projektów gwarantują pomoc na każdym etapie wypełniania wniosków o grant. Nie pozostaje więc nic innego, jak złożyć wniosek. Szkoła jutra zaczyna się już dziś! Oba projekty sfinansowane zostały ze środków Unii Europejskiej pochodzących z Programu Polska Cyfrowa oraz pieniędzy z budżetu państwa. Więcej informacji o projekcie oraz składaniu wniosków: https://lekcjaenter.pl/ i https://cmi.edu.pl/.