Z badania "Aspiracje dziewczynek w Polsce", zrealizowanego dla nowo powstającej organizacji Inspiring Girls Polska, przez agencję badawczą IQS, wynika, że 48 proc. dziewcząt w wieku 10-15 lat wybrałaby karierę youtuberki, instagramerki lub tiktokerki - podaje Polsat News. Na kolejnych miejscach znalazł się zawód graficzki komputerowej lub twórczyni strony internetowej. Mamy myślą inaczej Mamy nastolatek zgadzały się w tym, że praca jako graficzka czy programistka to dobry pomysł na przyszłość, jednak w dalszych odpowiedziach wyraźnie wskazywał na bardziej tradycyjne zawody takie jak lekarz czy adwokat. Największy rozjazd preferencji córek i matek dotyczy zawodu opartego o twórczość w mediach społecznościowych. 48 proc. nastolatek wskazało go jako atrakcyjny, podczas gdy jedynie 12 proc. matek tak go postrzega. Mniejsza, bo na poziomie osiem punktów procentowych różnica dotyczyła zawodu gamerki. Wskazało na nią 12 proc. córek i 4 proc. matek. Zawody tradycyjne Do zawodów, które to mamy znacznie częściej niż ich córki wskazywały jako atrakcyjne, należą: farmaceutka, pracownica laboratorium, księgowa czy specjalistki ds. rachunkowości. Dla matek bardzo ważnym aspektem jest waga pracy. 86 proc. z nich chciałaby, żeby ich córki wykonywały ważne społecznie zawody. Znacząco zmienia się również podejście do studiów młodego pokolenia. 86 procent matek dostrzega potrzebę ukończenia studiów. Podobne zdanie ma już tylko 58 procent córek. Do najczęściej wybieranych kierunków w obu grupach należą: weterynaria, kosmetologia i filologia angielski. 30 procent dziewcząt i 29 procent matek nie potrafiło wskazać preferowanych kierunków dalszej edukacji.