"Ranking Perspektyw to nie tylko narzędzie, które - mądrze wykorzystane - może posłużyć maturzystom i ich rodzicom w wyborach edukacyjnych. Ranking to także kompendium wiedzy o aktualnym stanie polskiego szkolnictwa wyższego - panoramiczne zdjęcie wykonane tu i teraz, przedstawiające nasze uczelnie i ich ambicje z różnych, ale nieprzypadkowo dobranych punktów widzenia" - przekonują autorzy raportu. Ranking prezentuje krajowe uczelnie (publiczne oraz niepubliczne), które posiadają co najmniej jedno uprawnienie do nadawania stopnia doktora i kształci się w nich co najmniej 200 studentów. W Rankingu Uczelni Akademickich uwzględniono szkoły, które miały minimum dwa roczniki absolwentów i wzięły udział w badaniach ankietowych. UW oraz UJ na pierwszym miejscu Za najlepsza uczelnię w Polsce uznany został (podobnie jak w roku poprzednim) Uniwersytet Warszawski. Uczelnia jednak dzieli miejsce pierwsze z Uniwersytetem Jagiellońskim w Krakowie. Ze względu na remis, nie przyznano miejsca drugiego. Zaś na trzecim znalazła się Politechnika Warszawska. Czwarte miejsce przypadło Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Piąta wyróżniona uczelnia to Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie. Szósta jest Politechnika Wrocławska, siódmy Gdański Uniwersytet Medyczny, ósmy Uniwersytet Wrocławski, a dziewiąte miejsce przypadło ex aequo Politechnice Gdańskiej i Politechnice Śląskiej. Pełną listę najlepszych uczelni znajdziesz tutaj Uczelnie oceniono według następujących kryteriów: - prestiż (badano na podstawie liczby wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym wśród kadry akademickiej oraz uznania międzynarodowego czyli pozycji uczelni w światowych rankingach), - absolwenci na rynku pracy (na podstawie preferencji pracodawców i ekonomicznych losów absolwentów), - innowacyjność (zastosowano cztery kryteria - liczba udzielonych patentów i praw ochronnych, pozyskane środki UE, sprzedane licencje i liczba firm spin-off, spin-out) - potencjał naukowy (kryteria: uprawnienia habilitacyjne i doktorskie, nasycenie kadry osobami o najwyższych kwalifikacjach, ocena parametryczna) - efektywność naukowa (kryteria: efektywność pozyskiwania zewnętrznych środków finansowych na badania, rozwój kadry własnej, nadane stopnie naukowe, publikacje, cytowania, h-index) - warunki kształcenia (kryteria: dostępność kadr wysokokwalifikowanych, akredytacje) - umiędzynarodowienie (kryteria: programy studiów w językach obcych, studiujący w językach obcych, studenci cudzoziemcy, nauczyciele akademiccy z zagranicy, wymiana studencka, wielokulturowość środowiska studenckiego). (JK)