Przetarg dotyczy ośmiu nowych samolotów szkolenia zaawansowanego (klasy Advanced Jet Trainer), z całym pakietem szkoleniowym, w tym symulatorami, częściami zamiennymi, sprzętem naziemnej obsługi samolotów i dokumentacją techniczną. Dostawy do Dęblina miałyby się rozpocząć 15 stycznia 2014 i zakończyć 30 listopada 2017. Zainteresowani udziałem w postępowaniu mogą się zgłaszać do 2 kwietnia. Rzecznik MON Jacek Sońta powiedział, że - choć ogłoszenie nie zawiera wprost takiego zapisu - resort nie wyklucza zakupu jeszcze kilku kolejnych samolotów. W 2010 r. MON rozpisało przetarg na 16 samolotów szkolno-bojowych klasy LIFT (Lead-In Fighter Trainer). Miały one służyć nie tylko szkoleniu pilotów samolotów bojowych, ale także zastąpić wycofywane samoloty szturmowe Su-22. Przetarg został anulowany w październiku 2011. MON stwierdziło, że koncepcja wykorzystania tego samego typu samolotu do szkolenia i do zadań bojowych nigdzie nie została sprawdzona, a zakup samolotów wyposażonych - zgodnie z postawionymi wymaganiami - w rzeczywisty radar, a nie jego symulator i układ aktywnego sterowania lotem fly-by-wire byłby zbyt kosztowny. Tak sformułowane wymagania zawęziły też grono potencjalnych dostawców. Obecnie absolwenci Wyższej Szkoły Sił Powietrznych przewidziani na pilotów myśliwców F-16 przechodzą szkolenia w USA. Siły Powietrzne planują korzystać z tych szkoleń do roku 2016. Piloci, którzy latali bojowymi MiG-29 i Su-22 i przesiadają się na F-16, szkolą się w kraju korzystając z dwumiejscowych wersji polskich F-16. W polskim wojsku jest obecnie dziewięciu instruktorów F-16.