E-maile z poleceniem ministerstwa dolnośląskie kuratorium oświaty rozesłało do szkół w poniedziałek: "W związku z pismem MEN-u w sprawie napływających sygnałów na temat wywierania presji na uczniów, nauczycieli i rodziców, aby uczestniczyli w różnego typu akcjach charytatywnych, w tym również w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy, uprzejmie proszę o przekazanie informacji, czy w Państwa placówkach wystąpiły sytuacje wskazujące nieprawidłowości w tym zakresie" - czytamy. Dyrektorzy szkół mają zgłaszać te informacje w kuratoriach do końca tygodnia. Kto i jak miałby wywierać presję - nie wiadomo. - Polecenie wykonujemy, a o jego interpretację proszę mnie nie pytać. Resort tego nie wyjaśnia. Prosi jedynie, by sprawdzić, czy takie przypadki miały miejsce - mówi dziennikowi Janina Jakubowska z dolnośląskiego kuratorium. Zapewnia, że do tej pory żadnych sygnałów o presji nie było. Dyrektorzy szkół też o nich nie słyszeli. Są zdziwieni. - Nikogo nie zmuszamy, nie namawiamy. Dzieci same się umawiają i bardzo chcą to robić - mówi dyrektorka Gimnazjum nr 23 we Wrocławiu Jadwiga Żakowska. - Do tej pory to był plus dla ucznia, że angażuje się w działalność społeczną - podkreśla. Wicedyrektorka Gimnazjum nr 2 Danuta Serafinowicz dodaje: - Orkiestra jest w niedzielę, a wtedy dzieci są pod opieką rodziców. Szkoła nie ma tu nic do gadania. Anna Żdan z biura prasowego długo szukała odpowiedzialnego za polecenie. W końcu ustaliła, że wyszło z Departamentu Młodzieży i Wychowania. - Dostajemy listy od rodziców, od nauczycieli, a nawet od samych dzieci, że były zmuszane do udziału w Orkiestrze - wyjaśnia. - Kuratorzy w ramach nadzoru pedagogicznego mają zbadać, czy uczniowie są werbowani - dodaje. mówi "Gazecie Wyborczej": Jest pełna dobrowolność. Fundacja dostaje zgłoszenia od chętnych do zorganizowania Finału Orkiestry. Zapraszamy też szkoły do udziału w programie "Ratujemy i uczymy ratować". Przeszkoliliśmy już prawie pięć tysięcy nauczycieli. Nie spotkaliśmy się z zarzutami ze strony szkół, rodziców czy uczniów, że wywieramy presję.