Jak przypomina CKE w sprawozdaniu z ubiegłorocznej matury, arkusz egzaminacyjny z geografii na poziomie rozszerzonym zawierał 33 zadania otwarte i zamknięte, za które można było uzyskać w sumie 60 punktów. Średni wynik egzaminu z geografii na poziomie rozszerzonym w 2019 roku wynosił 29 proc. Geografia należy do jednych z najczęściej wybieranych przez maturzystów przedmiotów dodatkowych. Na maturze 2020 chęć jej zdawania zadeklarowało 72,5 tys. abiturientów, czyli 26,6 proc. Matura 2020: Zobacz najnowsze wiadomości, arkusze CKE i odpowiedzi Matura z geografii - najtrudniejsze zadania z ubiegłego roku Które zadania z geografii okazały się dla ubiegłorocznych maturzystów najtrudniejsze? Poniżej analizujemy trzy, z których maturzyści mieli najniższy wynik. ZADANIE NR 23 Największą trudność sprawiło maturzystom zadanie nr 23. Jak odnotowuje CKE, poprawnie wykonało jest tylko 1 proc. zdających. W zadaniu sprawdzano umiejętność dostrzegania związku struktury zatrudnienia w wybranych państwach z ich poziomem rozwoju. Oto treść zadania: "Do poprawnego wykonania tego zadania była konieczna znajomość prawidłowości analizowanej na lekcjach geografii nie tylko na IV etapie edukacyjnym, ale również w gimnazjum, zgodnie z którą wraz z rozwojem gospodarczym kraju wzrasta udział zatrudnionych w usługach, a także ogólna znajomość dynamiki zmian zachodzących w strukturze pracujących oraz związku tych zmian z procesami industrializacji i deindustrializacji" - czytamy w sprawozdaniu CKE. "W tabeli przedstawiono strukturę pracujących w Polsce oraz w trzech innych krajach w dwóch wybranych latach, więc zdający na jej podstawie mógł dokonać porównań z naszym krajem, dostrzec prawidłowości w tej strukturze i tendencje zmian" - dodano.ZADANIE NR 5Drugie zadanie, z którym ubiegłoroczni maturzyści mieli duże problemy, było z zakresu geografii fizycznej. To zadanie nr 5, które poprawnie rozwiązało tylko 4 proc. abiturientów. Brzmiało ono tak: "Zadaniem sprawdzano, czy maturzyści opanowali umiejętność opisania przebiegu wybranego procesu w atmosferze. W poprzedzającym je zadaniu 4 pytano o wybrane rodzaje chmur, natomiast w tym zadaniu zdający mieli uzupełnić model przyczynowo-skutkowy, przedstawiający następstwo zdarzeń poprzedzających powstanie chmury typu konwekcyjnego" - opisuje CKE."Poprawne rozwiązanie zadania wymagało znajomości skutków adiabatycznego rozprężania powietrza podczas konwekcji. Wielu maturzystów błędnie rozpoczynało ciąg przyczynowo-skutkowy od zjawiska, jakim jest spadek temperatury powietrza, a zjawisko adiabatycznego rozprężania powietrza podczas konwekcji, które powinno rozpoczynać ciąg zdarzeń, wpisywano jako ostatnie" - podkreślono. ZADANIE NR 32Inne zadanie, które również sprawiło sporą trudność maturzystom w ubiegłym roku, wymagało znajomości mapy politycznej świata. Było to zadanie nr 32. Poprawnie rozwiązało je tylko 7 proc. zdających. Oto jego treść: "Często, zamiast Panamy i Kuby ‒ krajów zaznaczonych na mapie Ameryki Północnej i Środkowej ‒ wpisywano kraje o dużej powierzchni z innych części świata, takie jak Brazylia lub Argentyna" - podkreśla CKE w sprawozdaniu. Maturzyści! Codziennie publikujemy dla was arkusze CKE wraz z rozwiązaniami zaproponowanymi przez naszych ekspertów. W naszym raporcie specjalnym "Matura 2020" znajdziecie już arkusze z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego. Od poniedziałku będziemy zamieszczać rozwiązania z kolejnych przedmiotów. Zapraszamy! MATURA 2020: ARKUSZE CKE I ODPOWIEDZI