MATURA Z MATEMATYKI - ARKUSZ I ROZWIĄZANIA Mgr Tomasz Zaucha, nauczyciel matematyki i egzaminator był gościem CZATerii i pełnił dyżur telefoniczny w RMF FM. Na czacie najczęściej pytaliście o konkretne zadania, które pojawiły się na tegorocznej maturze. Błędy rachunkowe i merytoryczne to - zdaniem naszego specjalisty - niedopatrzenia, za które maturzyści najczęściej tracą cenne punkty. Przykładowo: pomylenie ostrosłupa z graniastosłupem lub ciągu arytmetycznego z geometrycznym. Matematyk, pytany o to, na które zadania tegorocznego egzaminu mogli najbardziej narzekać maturzyści, podkreśla, że najwięcej pytań dotyczyło zadania z turystą, a wśród zadań zamkniętych - tego o zawodnikach. Poniżej publikujemy wybrane pytania i odpowiedzi naszego eksperta, dotyczące konkretnych zadań tegorocznej matury z matematyki. Jeśli chcesz przeczytać pełny zapis czata, kliknij TUTAJ. Jeśli w zadaniu na obliczenie prawdopodobieństwa wpisałem 6/64 to mi to uznają? Nawet, jeśli ułamek nie jest podany w wersji nieskracalnej, to taka odpowiedź jest uznawana. Zad. 22: dlaczego punkt (4,4) nie należy do wykresu. Po wstawieniu 4 w miejsce x wychodzi minus 2 do potęgi drugiej (-2 nie jest w nawiasie), zatem wynik to -4. Jak będzie punktowana odpowiedź, jeśli zrobiłem zadanie z prostopadłościanem w całości lecz na początku źle obliczyłem x, którego potem użyłem do obliczeń. Jeśli w zadaniu jest jeden drobny błąd rachunkowy i z tym błędem zadanie konsekwentnie rozwiązane do końca, to zdający ma 1 pkt mniej. Jak ocenia pan zadanie za 5 pkt? Jaka była jego trudność w porównaniu do zadań za 5 punktów z ubiegłych lat? Sformułowanie zadania jest troche inne niż w ubiegłych latach, nie mniej jednak stale jest wykorzystywany wzór na prędkość. Czy w zad. 5 nie powinna być odpowiedź B? Nie. Liczba 5 jest jedynym wspólnym rozwiązaniem tych równań. Jesli proponujesz 1, to być może pomyliło ci się z dziedziną. Czy w zad. 9 w rachubę wchodziłaby odpowiedź C - z racji tego, że x jest mniejsze od zera, czyli znak przed ułamkiem się zmieni. Wyrażenie x + 3 jest dodatnie, zatem po opuszczeniu wartości bezwzględnej otrzymujemy to samo i po redukcji wyrazów podobnych otrzymujemy wynik 6 nad x. Jeżeli w ostatnim zadaniu rozpoczęłam zadanie, obliczając bok kwadratu i analizując jeden trójkąt prostokątny, to otrzymam chociaż jeden punkt? To zależy od CKE. Kryteria oceniania są dopiero w przygotowaniu. Czy w zadaniu z turystą warto było zamieniać kilometry na godzinę na metry na sekundę? Nie, gdyż jednostki, w jakich były przedstawione pozostałe dane tego zadania sugerują użycie prędkości w jej podstawowej jednostce, czyli km/h. Jeżeli w zad. 26 obliczyłam współczynnik c (c=-4b-32) to mam szansę na 1 punkt? Zdrowy rozsądek podpowiada, że jeśli znaleziona jest jedna z dwóch niewiadomych w zadaniu, to powinien być za to 1 punkt. Ale kryteria oceniania są dopiero przygotowywane. Dlaczego w zad. 12 ma być pierwiastek z 2? Korzystamy z własności, że stosunek pól figur podobnych jest równy kwadratowi skali podobieństwa, a nie skali podobieństwa. Od czego powinnam zacząć w zad. 30? Od wyznaczenia zbioru omega. Jaka powinna być odpowiedź w zadaniu z dwoma graczami z 10-osobowej drużyny? 45, odpowiedź c. A dlaczego nie 90? Nie wybieramy pary zawodników tylko delegacje dwóch osób (graczy), dlatego kolejność nie jest istotna. Czemu w zad. 15 prawidłowy wynik to 1? Liczyłem i wyszło mi 4. Środek okręgu ma współrzędne (-2,3), zatem ten okręg ma dokładnie jeden punkt wspólny z osią Y. W zad. 21 jest błąd? Nie można chyba dzielić przez 0... W mianowniku tego ułamka jest 1. Zadanie 4 sprawiło trudność wielu osobom. Jaki trick należało wykorzystać, aby je rozwiązać? Definicje logarytmu oraz zamianę liczb 8 i 16 na potęgi liczby 2. Czy w zad. 27 można skorzystać z równania sześciennego? Zad. 27 to klasyczne zadanie na grupowanie wyrazów.