"Gazeta Polska" napisała w środę, że "dotarła do dokumentu dowodzącego, że eksperci, którzy w 2010 r. pojechali do Rosji, w ogóle nie badali wraku Tu-154". Chodzi o pochodzącą z sierpnia 2010 r. notatkę służbową, którą sporządził Stanisław Żurkowski, który był szefem podkomisji technicznej w kierowanej przez Jerzego Millera Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która badała katastrofę smoleńską. Pismo powstało po spotkaniu członków podkomisji technicznej z grupą ekspertów towarzyszących płk. Edmundowi Klichowi, akredytowanemu przedstawicielowi Polski przy Międzypaństwowym Komitecie Lotniczym (MAK), który badał katastrofę smoleńską ze strony Rosji. Notatka zawiera dziewięć pytań i odpowiedzi, które cytuje "Gazeta Polska", m.in. pytanie w jakich badaniach technicznych szczątków samolotu brali udział w Rosji polscy eksperci i jakie mają sprawozdania z badań technicznych szczątków Tu-154. Na oba, według "GP", Żurkowski odpowiedział negatywnie - że nie brali udziału w badaniach i nie mają sprawozdań. Przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Maciej Lasek, były członek komisji Millera, a później szef zespołu, który rząd PO-PSL powołał do przypominania ustaleń z tego badania, powiedział w środę, że "notatka dotyczy rozliczenia prac grupy doradców Edmunda Klicha z jednego z ostatnich wyjazdów do Moskwy, w sierpniu". "Ich zadaniem wtedy było wyciągnięcie od Rosjan jak najwięcej informacji z ich badania" - powiedział Lasek. "Większość wartościowych informacji zebrano przez pierwsze dwa miesiące po wypadku" "Badanie wraku było prowadzone w ramach pierwszego wyjazdu w kwietniu, zaraz po wypadku, a większość wartościowych informacji zebrano przez pierwsze dwa miesiące po wypadku. Z tego też są notatki i sprawozdania z wyjazdów" - podkreślił. Zdaniem Laska nadużyciem jest rozciąganie treści notatki Żurkowskiego na cały okres badania a nie tylko na dwutygodniowy wyjazd w sierpniu w 2010 r. Stanisław Żurkowski zmarł w listopadzie 2015 r. po ciężkiej chorobie. W latach 2001-2006 r. był przewodniczącym Głównej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, przekształconej w 2002 r. w Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych. Brał udział w badaniu m.in. katastrofy samolotu C-295M pod Mirosławcem i katastrofy smoleńskiej. 10 kwietnia 2010 r. w katastrofie samolotu Tu-154M pod Smoleńskiem zginęli wszyscy pasażerowie i członkowie załogi - 96 osób, w tym prezydent Lech Kaczyński i jego małżonka. Polska delegacja udawała się na uroczystości z okazji 70. rocznicy zbrodni katyńskiej.