Reklama

Reklama

Kto powinien być kandydatem PiS na prezydenta? Najnowszy sondaż

W najnowszym sondażu SW Research dla rp.pl zapytano o to, kto powinien być kandydatem PiS (Zjednoczonej Prawicy) na prezydenta. Jak wynika z badania, respondenci mają spory problem ze wskazaniem takiego kandydata.

49,7 proc. ankietowanych nie ma zdania, kto powinien być kandydatem Zjednoczonej Prawicy na prezydenta - wynika z najnowszego sondażu.

Redakcja rp.pl przypomina, że najbliższe wybory prezydenckie odbędą się w Polsce w 2025 roku. O kolejną kadencję nie będzie mógł ubiegać się prezydent Andrzej Duda, gdyż konstytucja nie pozwala na sprawowanie urzędu przez więcej niż dwie kadencje.

Sześć nazwisk i brak jednoznacznego wskazania

Uczestnikom sondażu zadano pytanie: "który polityk powinien być kandydatem Zjednoczonej Prawicy na prezydenta w kolejnych wyborach" i wskazano sześć nazwisk potencjalnych kandydatów - "czołowych polityków PiS". Ankietowani mieli też możliwość wybrania odpowiedzi "inny kandydat" i "nie mam zdania".

Reklama

Najwięcej respondentów - 49,7 proc. - wybrało właśnie tę odpowiedź - "nie mam zdania". Spośród tych, którzy wskazali potencjalnego kandydata na prezydenta, najwięcej - 18,8 proc. - wybrało opcję "inny polityk" niż ci, których podano w sondażu.

Spośród wymienionych polityków najwięcej wskazań - 12,8 proc. - uzyskał Mateusz Morawiecki, obecny premier.

Jarosława Kaczyńskiego, lidera PiS, wskazało 5,1 proc. respondentów, zaś 4,4 proc. ankietowanych uważa, że kandydatem Zjednoczonej Prawicy na prezydenta powinna być Elżbieta Witek, obecna marszałek Sejmu.

3,6 proc. respondentów w roli kandydata obozu rządzącego na prezydenta widziałoby szefa MON Mariusza Błaszczaka. Z kolei 3,5 proc. ankietowanych jest zdania, że kandydatem Zjednoczonej Prawicy na prezydenta powinien być Zbigniew Ziobro, lider Solidarnej Polski i minister sprawiedliwości.

2,1 proc. ankietowanych wskazała Beatę Szydło, byłą premier, a obecnie europosłankę, jako preferowanego kandydata Zjednoczonej Prawicy na prezydenta.

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel 17 i 18 maja. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne. 

Reklama

Reklama

Reklama