Co zrobić, żeby dostawać alerty RCB? Nie ma potrzeby specjalnego zapisywania się na alert RCB. Wiadomości są automatycznie wysyłane do wszystkich użytkowników telefonów komórkowych, którzy znajdują się na zagrożonym terenie. Obowiązkiem każdego operatora telefonii komórkowej jest niezwłoczne rozesłanie otrzymanej z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa wiadomości do swoich abonentów. Nie ma tu znaczenia to, gdzie się znajdują, czy mają umowę abonamentową, czy korzystają z kart przedpłaconych. Alerty RCB wysyłane są tylko w sytuacjach kryzysowych, które bezpośrednio zagrażają życiu lub zdrowiu ludzi. Nie są to regularne, odgórnie zaplanowane wiadomości, a ich liczba zależy od aktualnych zagrożeń. Mogą to być poważne zjawiska atmosferyczne, katastrofy naturalne, czy inne sytuacje wymagające natychmiastowej reakcji. Osoby, które otrzymają odpowiednio wcześniej ostrzeżenie, mają szansę uniknąć zniszczenia mienia czy uszczerbku na zdrowiu. Alert RCB. W jakiej sytuacji są rozsyłane wiadomości? Alerty RCB najczęściej informują o zjawiskach atmosferycznych, które są potencjalnie niebezpieczne (grad, burze, ulewy, silne mrozy, agresywne promieniowanie UV). Bywa też ostrzeżeniem przed zanieczyszczeniem powietrza (poziom alarmowy pyłu zawieszonego PM10). Niekiedy może dotyczyć działań wojennych, zbrojnych. Nie zawsze Rządowe Centrum Bezpieczeństwa wysyła alerty - dzieje się tak z dwóch najważniejszych przyczyn. Po pierwsze, nie wszystkie zagrożenia udaje się przewidzieć z wyprzedzeniem. Po drugie, kiedy ich skala jest niewielka, SMS-y również nie są wysyłane. Bezpieczeństwo danych osobowych a alerty RCB Dane osób, które otrzymują alerty RCB są całkowicie bezpieczne. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa nie gromadzi ich ani nie przetwarza. Cała komunikacja na linii ministerstwo - służby ratunkowe - instytucje naukowe a operatorzy telefonii komórkowej i wreszcie ich klienci odbywa się zgodnie z przepisami RODO. Alert RCB nie służy też inwigilacji obywateli. O tym, do kogo ma trafić wiadomość decydują operatorzy na podstawie lokalizacji stacji bazowych telefonii komórkowej. Czy można zrezygnować z alertu RCB? Otrzymywanie alertów RCB nie jest opcjonalne. Ponieważ system ma na celu ochronę życia i zdrowia, wiadomości są wysyłane do wszystkich osób przebywających na terenie zagrożonym. Jest to ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa publicznego - szybkie przekazanie informacji o zagrożeniu może uratować życie wielu osób, dlatego nie ma możliwości zrezygnowania z niego. Alerty RCB - skąd wiedza o zagrożeniach? Informacje, na podstawie których RCB przygotowuje alerty, pochodzą z różnych instytucji państwowych i regionalnych. Są to między innymi: ministerstwa, służby ratunkowe, urzędy wojewódzkieinne instytucje odpowiedzialne za zarządzanie kryzysowe RCB działa ciągle, nieustannie monitorując sytuację w kraju. Alerty RCB mogą być wysyłane na każdą skalę, w zależności od tego, gdzie realnie występuje zagrożenie. Czasem trafiają do wszystkich Polaków, czasem tylko do mieszkańców niektórych województw. Najmniejszym obszarem, na który mogą być wysyłane ostrzeżenia, jest powiat. Po otrzymaniu wiadomości od RCB należy dokładnie przeczytać jej treść i postępować zgodnie z zawartymi tam instrukcjami. Przestrzeganie zaleceń może pomóc uniknąć niebezpieczeństwa lub zminimalizować jego skutki. Ostrzeżenia te są formułowane w sposób jasny i zrozumiały, aby każdy mógł szybko zareagować na potencjalne zagrożenie (pozostań w domu, zabezpiecz rzeczy, które może porwać wiatr, unikaj otwartych przestrzeni, itd.). Otrzymywanie wiadomości z alertem RCB jest całkowicie bezpłatne. Operatorzy telefonii komórkowej nie mogą naliczać dodatkowych opłat za te wiadomości, a wszelkie koszty związane z ich wysyłaniem pokrywa Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.