W specjalnym przesłaniu do rodziców Komisja Wychowania Katolickiego KEP przywołuje słowa adhortacji "Christifideles Laici" Jana Pawła II i przypomina rodzicom, że są pierwszymi i niezastąpionymi katechetami swoich dzieci. "Potrzeba zarówno szkolnych lekcji religii, jak i katechezy parafialnej" W liście podkreślono, że lekcje religii służą pogłębianiu wiedzy religijnej, wspomagają kształtowanie postaw inspirowanych ewangelią oraz przygotowują również do sakramentów. Wskazując na różnice między lekcjami religii w szkole, a katechezą w parafii, Komisja Wychowania Katolickiego zwraca uwagę na ich komplementarność. Stwierdza, że decyzje o powrocie religii do szkół podjęte w 1990 r. "w żadnej mierze nie miały wiązać się z osłabieniem katechetycznej roli parafii". "Przywrócenie religii polskiej szkole otwierało możliwość udziału w tych zajęciach szerszemu gronu odbiorców" - czytamy w dokumencie podpisanym przez przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego, bpa Marka Mendyka. Zwrócono jednocześnie uwagę, że między lekcjami religii a katechezą parafialną istnieje komplementarność. "Zróżnicowana oferta dla każdego" W dokumencie wyjaśniono, że lekcje religii są organizowane przede wszystkim dla osób utożsamiających się z daną wspólnotą wierzących, choć uczestniczyć w nich mogą zarówno uczniowie niewierzący, jak i poszukujący. "Sposób organizacji tych zajęć czyni z nich zróżnicowaną ofertę dla każdego" - zaznacza komisja. Podkreślono, że wobec uczniów niewierzących lekcje mają charakter ewangelizacyjny, a więc mają im pomóc odnaleźć i zrozumieć aspekty religijne w historii i kulturze. "Z kolei uczniom poszukującym lekcje religii umożliwiają zadawanie pytań i odnajdywanie odpowiedzi na nie, nierzadko w korelacji z innymi przedmiotami, co sprzyja budowaniu zintegrowanego obrazu świata" - piszą członkowie komisji. "Z pokorą przyjmujemy wszelkie sygnały nieprawidłowości" Członkowie komisji wyrażają również wdzięczność rodzicom za owocną współpracę przez ostatnie trzy dekady, ponieważ jak zauważają - "to na ich prośbę jest możliwy udział dziecka w lekcjach religii". "Dostrzegając wiele dobra, jakie niosą z sobą te lekcje - dla szkół, dla parafii, ale i dla Waszych rodzin, z pokorą przyjmujemy wszelkie sygnały nieprawidłowości lub wyrazy niepokoju kierowane za pośrednictwem diecezjalnych wydziałów czy referatów katechetycznych i kuratoriów oświaty" - czytamy w dokumencie Komisji Wychowania. 30 lat lekcji religii w szkole Podsumowując 30 lat lekcji religii w szkole, zwrócono uwagę, że udało się udoskonalić proces formacji katechetów, ujednolicając go ze standardem kształcenia nauczycieli, modyfikowano programy i podręczniki do nauki religii, dostosowując je do odbiorców i szanując szkolny system edukacji. Udoskonalano także proces dydaktyczny pod względem komunikacji katechetów z rodzicami. Z postulatem o powrót nauczania religii do szkół wystąpili biskupi w specjalnym komunikacie z Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski na początku maja 1990 r. Religia, którą władze komunistyczne usunęły z placówek edukacyjnych, powróciła do szkół we wrześniu 1990 r. na mocy instrukcji Ministra Edukacji Narodowej z 30 sierpnia 1990 r.