Test z wiedzy matematyczno-przyrodniczej zawierał 34 zadania z matematyki, biologii, chemii, fizyki i geografii. Były w nim zarówno zadania zamknięte (trzeba było wskazać poprawną z podanych odpowiedzi), jak i otwarte (uczeń sam musiał udzielić odpowiedzi). Wśród zadań zamkniętych znalazły się takie, w których - posługując się mapą poziomów zasolenia Bałtyku oraz towarzyszącym jej tekstem - gimnazjaliści musieli m.in. nazwać państwa leżące nad tym morzem, określić kierunki geograficzne, obliczyć odległość między miastami posługując się skalą czy obliczyć ile średnio soli zawiera jedna tona wody z Bałtyku. Jedno z zadań z tej grupy brzmiało: "Wybierz zdanie, które jest prawdziwe dla wody jako związku chemicznego: a. woda należy do węglowodanów, b. skład chemiczny wody można zmienić, c. składu chemicznego wody nie można zmienić, d. woda należy do wodorotlenków". W innych zadaniach uczniowie, analizując zamieszczone rysunki schematyczne musieli: wyciągnąć wnioski dotyczące sił działających na ciało poruszające się ze zmienną i stałą prędkością albo ustalić kolejność etapów powstawania starorzecza. Trzeba było też określić rolę fitoplanktonu w ekosystemie i wykazać przyczynę braku występowania fitoplanktonu na dużych głębokościach. Gimnazjaliści musieli wykazać również, że umieją przekształcać wzory algebraiczne i budować układy równań z dwoma niewiadomymi. Wśród zadań otwartych były np. takie, w których uczniowie musieli wskazać konsekwencje ruchu obrotowego ziemi, obliczyć objętość ziemi potrzebną do usypania wału przeciwpowodziowego oraz pole powierzchni zbocza takiego wału. Jedno z zdań z tej grupy brzmiało: "W ciągu 30 dni w czajniku o mocy 1600 W podgrzewano wodę średnio przez 15 minut dziennie. Oblicz koszt energii elektrycznej zużytej przez czajnik w ciągu tych 30 dni. Przyjmij, że cena 1 kWh energii wynosi 32 gr.". Arkusz testu z części matematyczno-przyrodniczej rozwiązywanego przez gimnazjalistów w środę jest już dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.edu.pl). Wśród wrocławskich gimnazjalistów zdania na temat testu części matematyczno-przyrodniczej były podzielone. Zdaniem Adriana Krynickiego, ucznia 10. Gimnazjum z oddziałami dwujęzycznymi, część matematyczno-przyrodnicza była łatwiejsza od części humanistycznej. Natomiast dla jego koleżanki - Agaty Jezierskiej test humanistyczny był łatwiejszy. - W części przyrodniczej było bardzo dużo zadań z chemii i fizyki, a mniej z matematyki, na którą większość z nas lepiej się przygotowała - powiedziała. Inny uczeń tej szkoły, Tomek Monkiewicz mówił z kolei, że spodziewał się o wiele trudniejszego testu. - Zdziwiło mnie również to, że było tak mało zadań z matematyki - dodał. Ania Lubat przyznała zaś, że miała problemy z zadaniami otwartymi. Wynik egzaminu gimnazjalnego będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczniowie poznają go w połowie czerwca. W ubiegłym roku szkolnym średni wynik uzyskany przez uczniów z części matematyczno-przyrodniczej egzaminu wynosił 23,9 pkt. na 50 możliwych. Do pisemnego testu z wiedzy matematyczno-przyrodniczej przystąpiło we wtorek ponad 520 tys. uczniów III klas z blisko 7 tys. gimnazjów w całym kraju. Wszyscy rozwiązywali takie same testy; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE). Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum.