Kolejny pozew do TSUE przeciwko Polsce. Chodzi o opłaty drogowe
Polska pozwana do TSUE za nieprzedstawienie harmonogramu wdrażania nowych opłat drogowych, uwzględniających emisję CO2 - podaje Komisja Europejska. Wcześniej w środę Komisja Europejska powiadomiła, że Polska i cztery inne kraje zostały pozwane w związku z niewdrożeniem Aktu o usługach cyfrowych (DSA).

Komisja Europejska powiadomiła, że Polska, Czechy, Cypr, Hiszpania i Portugalia zostały pozwana w związku z niewdrożeniem Aktu o usługach cyfrowych (DSA).
W środę powiadomiono, że Polska została również pozwana do TSUE za nieprzedstawienie harmonogramu wdrażania nowych opłat drogowych, uwzględniających emisję CO2.
Komisja Europejska skierowała także skargę na Grecję i Bułgarię.
Pozew do TSUE przeciwko Polsce. Chodzi o opłaty drogowe
Kraje członkowskie miały do 25 marca 2024 r. termin na przesłanie do Brukseli harmonogramu wdrażania nowych opłat drogowych w zależności od poziomu emisji CO2. Takie zróżnicowanie ma przyczynić się do promowania mniej emisyjnych pojazdów na europejskich drogach.
Zmiana tzw. dyrektywy o eurowiniecie z 2022 r. rozszerza zakres jej przepisów na wszystkie pojazdy ciężkie i lekkie. Oznacza to, że dokument nie będzie już dotyczył, jak do tej pory, tylko do samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony. Nowe przepisy wprowadzają także obowiązek stosowania opłat z tytułu kosztów zewnętrznych za zanieczyszczanie powietrza, odnoszących się do pojazdów ciężkich.
Nowe regulacje zakładają, że wysokość opłat ma zależeć od tego, ile CO2 emituje pojazd.
W październiku ubiegłego roku pojawił się projekt resortu infrastruktury dot. nowelizacji ustawy o drogach publicznych. Projekt zakładał wprowadzenie dwóch opłat drogowych, z czego jedna ma zależeć od emisji CO2 pojazdu, druga od klasy emisji Euro.