Do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o policji autorstwa posłów Koalicji Obywatelskiej. Nowe zasady wprowadzają do ustawy pojęcie mobbingu, a także rozszerzający katalog czynów, których popełnienie stanowi przewinienie dyscyplinarne o stosowanie mobbingu. Przedstawiciel wnioskodawców, poseł KO Tomasz Szymański wskazał, że w ustawie o Policji brakuje przepisów dotyczących mobbingu, analogicznych do tych z Kodeksu pracy. Definicja mobbingu w ustawie o policji? "To też są pracownicy" Zwracał przy tym uwagę, że służby mundurowe - a więc m.in. policja - podlegają ustawom pragmatycznym, które w zakresie przez siebie regulowanym wyłączają zastosowanie odpowiednich przepisów Kodeksu pracy. - Z Kodeksu pracy mogą korzystać pracownicy, którzy nie są związani z sektorem mundurowym. Rozwiązania kodeksowe nie mają zastosowania do osób noszących mundury - zauważył Szymański. - Działanie służb mundurowych oparte jest na podporządkowaniu i hierarchii. Ale to też są ludzie, to też są pracownicy i nie wyobrażaliśmy sobie, żeby nie unormować tego w poszczególnych ustawach pragmatycznych, w tym momencie w ustawie o policji - oświadczył. - Docelowo chcemy, żeby przepisy dotyczące mobbingu, działań niepożądanych, w tym wykorzystywania seksualnego znalazły się także w ustawach dotyczących służb mundurowych podległych Ministerstwu Sprawiedliwości i Ministerstwu Obrony Narodowej - zapowiedział poseł KO. Zdaniem posła, propozycja KO wprowadza pojęcie mobbingu do ustawy o policji oraz stwarza procedury postępowania przełożonych w sytuacji zgłoszenia przez pokrzywdzonego tego rodzaju działań lub zachowań. Sejm. Nowelizacja ustawy o policji Zgodnie z projektowanymi przepisami przez mobbing należy rozumieć działania lub zachowania dotyczące funkcjonariusza policji albo skierowane przeciwko funkcjonariuszowi policji, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu, zastraszaniu lub stosowaniu przemocy psychicznej z wykorzystaniem stosunku zależności lub podległości służbowej, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników, chociażby działania lub zachowania te znajdowały podstawy w zakresie funkcjonowania hierarchicznej struktury organizacyjnej w policji. Projekt zakłada obligatoryjność zlecania czynności wyjaśniających w przypadku zgłoszenia mobbingu, a także przyznanie osobie zgłaszającej mobbing statusu pokrzywdzonego na mocy ustawy. Ponadto, propozycja przewiduje wskazanie pełnomocników komendanta głównego oraz komendantów wojewódzkich ds. ochrony praw człowieka, jako uprawnionych do wykonywania czynności wyjaśniających w sprawach mobbingu. Postępowania dyscyplinarne prowadzić mają rzecznicy dyscyplinarni, gdy pełnomocnicy uznają wszczęcie postępowania dyscyplinarnego za zasadne. Projekt nowelizacji zakłada również rezygnację z możliwości uznania mobbingu za czyn mniejszej wagi, a tym samym z możliwości przeprowadzenia rozmowy dyscyplinującej lub dobrowolnego poddania się karze. Propozycja doprecyzowuje także okres przedawnienia karalności za mobbing (karalność mobbingu ustaje po upływie dwóch lat od dnia popełnienia czynu bezpośrednio poprzedzającego zgłoszenie pokrzywdzonego o mobbingu - red.).