Na razie rozpoczną się negocjacje handlowe - wiadomo, że cena wywoławcza każdego jaka wynosiła 999 tys. złotych. Natomiast za części Agencja chciała uzyskać prawie 2 200 tys. Podczas rozmów strony mają ustalić cenę zakupu. Pierwsze spotkanie z kontrahentem przewidziane jest jeszcze w grudniu. Nie jest wykluczone, że samoloty trzeba będzie przygotować do przelotu technicznego. AMW będzie też musiała uzyskać certyfikaty i ubezpieczenia, które pozwolą dalej eksploatować maszyny. Jeśli uda się zawrzeć umowę kupna sprzedaży - maszyny będą musiały być jeszcze zarejestrowane jako samoloty cywilne - na razie mają status wojskowych. Dwasamoloty Jak-40 o numerach burtowych 047 i 048 to wersje VIP przystosowane do przewozu 15 pasażerów. Ich eksploatację rozpoczęto w 1980 roku. Od tego czasu każda z maszyn przeszła 5 remontów. JAK-40 o numerze 047 ma na swoim koncie 8505 godzin i 35 minut . Nalot drugiej maszyny to 8897 godzin i 18 minut. 93 proc. środków uzyskanych ze sprzedaży samolotów i części zamiennych zostanie przekazanych przez Agencję Mienia Wojskowego na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Obrony Narodowej samolot TU-154M pozostaje do dyspozycji prokuratury do czasu zakończenia śledztwa. Procurator Generally wskazał 10 kwietnia 2013 roku jako termin jego zamknięcia. Krzysztof Zasada