Reklama

Reklama

Jedna decyzja w sprawie CPK. Kilkadziesiąt pudeł, 20 tys. stron

Raport oceny oddziaływania na środowisko budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego zawiera działania, które mają pozwolić na zminimalizowanie negatywnych konsekwencji inwestycji. Przewiduje między innymi stały nadzór przyrodniczy czy budowę ekranów akustycznych. Dokument liczy 20 tysięcy stron.

Spółka CPK podkreśliła, że cała dokumentacja (raport oceny oddziaływania na środowisko dla Centralnego Portu Komunikacyjnego) licząca ok. 20 tys. stron to efekt m.in. kilkunastu miesięcy badań przyrodniczych. "Prace w terenie prowadził zespół około 50 osób, ekspertów i specjalistów z zakresu ochrony środowiska, w szczególności: Botanicy, ichtiolodzy, ornitolodzy, herpetolodzy, chiropterolodzy, akustycy, geodeci, geolodzy. Celem opracowania jest realizacja przedsięwzięcia w taki sposób, aby miało jak najmniejszy wpływ na otoczenie, w tym na społeczność lokalną" - poinformowano.

Reklama

CPK a decyzja środowiskowa. 20 tys. stron, kilkadziesiąt pudeł

Dodano, że raport został przekazany w piątek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. "To element wniosku o tzw. decyzję środowiskową, który został złożony zgodnie z zapowiedziami i harmonogramem inwestycji. Po uzyskaniu decyzji będzie możliwe realizowanie kolejnych kroków, niezbędnych do rozpoczęcia budowy największego lotniska w Polsce - Portu Solidarność" - wskazano.

"To najważniejszy moment dla CPK w tym roku. Złożony dziś wniosek o decyzję środowiskową to dowód na to, że prace nad inwestycją prowadzimy w bardzo ambitnym tempie, ale bez strat na jakości. Bardzo dziękuję i gratuluję wszystkim twórcom raportu. To działanie wprost pokazuje, że zrealizujemy Centralny Port Komunikacyjny zgodnie z planem i najwyższymi standardami, wbrew absurdalnej narracji naszych oponentów" - powiedział cytowany w komunikacie pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała

Poseł PiS na Twitterze opublikował zdjęcie "wniosku". Wspomniane 20 tys. stron dokumentacji zostało umieszczone w kilkudziesięciu kartonowych pudłach.

CPK. Wniosek o decyzję środowiskową

Jak zapewniono, w raporcie przewidziano szereg działań, które pozwolą zapobiec lub zminimalizować negatywne oddziaływanie podczas prac przygotowawczych, budowy i eksploatacji przedsięwzięcia (w tym lotnisko, węzeł kolejowy, układ drogowy oraz dodatkowe komponenty).

Takimi działaniami są: ekrany akustyczne wzdłuż dróg wykorzystywanych w trakcie etapu budowy; ograniczenie prędkości dla samochodów ciężarowych na terenach zabudowanych; stały nadzór przyrodniczy w okresie prowadzenia prac; przeniesienie zinwentaryzowanych najcenniejszych gatunków roślin poza obszar przedsięwzięcia; zapewnienie udziału społeczeństwa w procesach konsultacyjnych, m.in. w zakresie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz Strategii rozwoju obszaru otoczenia CPK; dystrybucja informacji o realizowanych pracach przygotowawczych, zapobieganie kolizjom ptaków z samolotami (aktywne płoszenie przez ptaki łowcze i psy oraz tzw. zielony laser); zasilanie pojazdów obsługi naziemnej lotniska ze źródeł bezemisyjnych.

Centralny Port Komunikacyjny

Centralny Port Komunikacyjny ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. 

W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy