Część ustna trwa około 25 minut (prezentacja tematu około 15 minut i rozmowa z zespołem egzaminacyjnym - około 10 minut) i sprawdza przede wszystkim umiejętność komunikacji werbalnej oraz umiejętność organizowania warsztatu pracy. Krępująca cisza Nie denerwuj się, jeśli podczas Twojej prezentacji komisja milczy. Właśnie tak ma przebiegać wystąpienie zdającego. Osoby zasiadające w komisji zabiorą głos dopiero w drugiej części egzaminu, żeby zadać Ci pytania. Sama prezentacja nie wystarczy Egzamin nie zostanie zaliczony, jeśli nie odpowiesz na żadne z postawionych pytań. Zatem samo przygotowanie prezentacji nie wystarczy, by uzyskać pozytywny wynik. Ocenie podlega prezentacja tematu (zawartość merytoryczna i kompozycja wypowiedzi), rozmowa o problemach związanych z prezentowanym zagadnieniem i sprawność językowa w obu częściach egzaminu ). Punktacja W sumie za ustną część egzaminu zdający może uzyskać 20 punktów w następującym układzie: - za prezentację tematu 5 pkt (3 za wartość merytoryczną, 2 - za kompozycję), czyli 25% ogólnej punktacji, - za rozmowę - 7 punktów, czyli 35% ogólnej punktacji, - za język (oceniany w obu częściach egzaminu) - 8 punktów, czyli 40% ogólnej punktacji 3). Wybór tematu Uczniowie wybierają tematy z listy przygotowanej przez nauczyciela języka polskiego. Należy wybrać tylko jedno zagadnienie, a następnie określić sposób jego realizacji oraz zakres materiału"służącego do opracowania tematu". Przemyśl dokładnie formę wystąpienia. Bibliografię oraz materiały dodatkowe, z których zamierzasz korzystać podczas prezentacji, należy dostarczyć nauczycielowi na miesiąc przed egzaminem. Tydzień przed egzaminem przedstaw nauczycielowi ramowy plan wystąpienia. Podczas prezentacji tematu możesz np. korzystać z nagranego przez siebie filmu, wywiadu, możesz również powołać się na cytaty, przedstawić reprodukcje dzieł sztuki czy nagrania muzyczne. Grupy tematyczne Tematy maturalne przygotowywane przez zespół polonistów w danej szkole zawarte są w trzech blokach tematycznych: a) literatura (grupa A), b) związki literatury z innymi dziedzinami sztuki (grupa B), c) język (grupa C). Tematy w poszczególnych blokach Tematy z bloku A i B wykorzystują często znane ci motywy literackie, pojawiające się w trakcie edukacji szkolnej. Przygotowując wypowiedzi z tych bloków, należy mieć na uwadze nie tylko streszczenie utworów (choć ich znajomość - i to dobra - jest nieodzowna), ale także operowanie terminami z zakresu teorii i historii literatury. Umiejętne nawiązanie do filozofii czy teatrologii bywa ważne dla tematów z grupy A. Problematyka zagadnień grupy B narzuca już w swoim charakterze konieczność analiz porównawczych. To dział tematyczny szczególnie polecany osobom chcącym poszukiwać np. podobieństw i różnic w interpretacji tego samego motywu w odmiennych dziedzinach sztuki. Blok C - zatytułowany "Język", stanowi szeroki wachlarz tematów podejmujących się analizy zjawisk językowych osadzonych w literaturze - dawnej i współczesnej oraz w polszczyźnie funkcjonującej w codziennej komunikacji ustnej i pisemnej. Od osób wybierających tematy z bloku C oczekuje się swobodnego operowania terminami z zakresu teorii czy historii języka. Przykłady zagadnień: Język dziennikarzy sportowych radia, telewizji i prasy. Omów na wybranych przykładach. Retoryka wypowiedzi politycznych. Dokonaj charakterystyki na podstawie kilku przykładów. Słowo jako nośnik emocji, czyli barwy wyrazów w tekście prozatorskim. Omów odwołując się do konkretnych przykładów. "Scharakteryzuj, omów, przedstaw" Podczas egzaminu ustnego usłyszysz słowa takie jak: "scharakteryzuj", "omów", "przedstaw", "określ" - te czasowniki operacyjne wskażą ci, jak powinieneś przedstawić dany temat i nakierują cię na konkretną pracę i tryb postępowania.