Jak powiedział sekretarz generalny z Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego Marcin Mączyński, tegoroczny sezon wakacyjny hotele kończą na plusie. "Nie obyło się jednak bez nerwów, zwłaszcza jeśli chodzi o frekwencję i koszty prowadzenia działalności" - powiedział w rozmowie z PAP. Dodał, że tego lata rodzime hotele cierpiały na niedobór gości z zagranicy. "W związku prowadzonymi działaniami wojennymi w Ukrainie, obcokrajowcy nie decydują się na przyjazd do Polski na urlop. Nie pomogły też podwyżki cen biletów lotniczych oraz pojawiające sią kłopoty organizacyjne na międzynarodowych lotniskach" - wskazał. Jak zaznaczył, hotelarzom doskwierało też tzw. krótkie okienko rezerwacyjne. "Obserwowane od wielu miesięcy zjawisko rezerwacji na ostatnia chwilę towarzyszyło nam również w wakacje. Goście hotelowi rezerwują pobyty w hotelach dosłownie na kilka dni przed przyjazdem, co bardzo utrudnia sprawną organizację pracy obiektu" - wyjaśnił. Lepszy wynik w drugiej połowie wakacji Mączyński zwrócił uwagę, że dopiero od drugiej połowy lipca hotele zauważyły wyraźny wzrost rezerwacji, w sierpniu zbliżyły się do średniego obłożenia na poziomie zeszłego roku, co nie oznacza jednak, że również przychody są na podobnym poziomie. Dodał, że pod względem liczby gości w wakacje wygrywają hotele wypoczynkowe, zwłaszcza te w najpopularniejszych kierunkach wypoczynkowych Polaków, czyli nad morzem i w górach. Mączyński przypomniał, że z wakacyjnej ankiety przeprowadzonej wśród hotelarzy wynikało, że tylko 6 proc. nie przekroczyło frekwencji 30 proc., satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało 81 proc. hoteli, z czego ponad połowa uzyskała obłożenie powyżej 70 proc. Według eksperta, ostatni weekend wakacji, dzięki dobrej pogodzie w całym kraju, również powinien być frekwencyjnie udany. "Zwłaszcza nad morzem i na Mazurach, szykuje się piękna pogoda" - zaznaczył. Zauważył, że lato to tradycyjnie trudniejszy czas dla hoteli położonych w miastach, obiektów biznesowych, zwłaszcza przy braku turystów z zagranicy. "Trzeba jednak podkreślić, że również te obiekty starały się przyciągnąć gości, oferując w tym roku różnorodne atrakcje, również uwzględniające potrzeby rodzin z dziećmi wciąż korzystających z bonu turystycznego" - powiedział. Rosnące koszty, brak pracowników Mączyński zwrócił uwagę, że przed branżą hotelową są problemy wynikające z rosnących kosztów działalności oraz braku pracowników. "Koszty prowadzenia hotelu czy restauracji rosną w zastraszającym tempie. Każdego miesiąca budżet wydatków przekracza przyjęte założenia. Przykładowo w gastronomii hotelowej, ceny produktów spożywczych z czerwca, czyli początku sezonu wakacyjnego mają się nijak do cen w sierpniu" - wyjaśnił. Zwrócił też uwagę na ogromne - trzycyfrowe podwyżki cen gazu i energii elektrycznej. Jak przypomniał ekspert, w czasie pandemii hotele były zmuszone zwolnić dziesiątki tysięcy pracowników, dlatego dzisiaj stoją przed problemem z brakiem wykwalifikowanej kadry.