Zadanie 21. (3 pkt) Rozstrzygnij, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe, wpisując słowo prawda lub fałsz. Marsylianka - to pieśń, która powstała w okresie rewolucji lipcowej we Francji.FAŁSZ Mazurek Dąbrowskiego - to pieśń, której słowa napisał Józef Wybicki dla żołnierzy Legionów Polskich we Włoszech.PRAWDA Etiuda "Rewolucyjna" - to utwór skomponowany przez Fryderyka Chopina na wieść o wybuchu powstania styczniowego.FAŁSZ Zadanie 22. (3 pkt) Na podstawie tekstu wykonaj polecenia A i B. Rządy jego zapłodniły wyobraźnię mas ludzkich, [...] przetłumaczył milionom prostych ludzi dostępne dotychczas tylko dla elity umysłowej idee Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Przetłumaczył je na język codziennej praktyki wyrażający się w kodeksie [...], w zmianie położenia chłopstwa, w budowie nowego społeczeństwa i wreszcie w romantycznej wizji nowego Imperium Romanum - Stanów Zjednoczonych Europy, których budowę przedsiębrał. A. Zidentyfikuj postać, której dokonania zostały scharakteryzowane w tekście. Napoleon Bonaparte B. Podaj dwa dokonania tej postaci. - wprowadzenie Kodeksu Cywilnego, który na długo przyjęło wiele państw - utworzenie Księstwa Warszawskiego Zadanie 23. (2 pkt) Na podstawie fragmentu pracy O prawdach żywotnych narodu polskiego Henryka Kamieńskiego z 1844 roku wykonaj polecenia A i B. [...] przyczyny więc pierwotne naszych rozbiorów i poniżenia w nas samych leżały [...]. Jedni o to [oskarżają] tron elekcyjny, nierząd szlachecki i liberum veto, inni magnatów [...], inni wreszcie złą organizację machiny rządowej, brak wojska stałego [...] itd., lecz to wszystko nie natrafia na główną i zasadniczą przyczynę. [...] Cóż więc rozprzęgło [...] siłę naszego narodu? Co osłabiło święte pojęcie miłości ojczyzny i niepodległości? [...] Aby na to pytanie odpowiedzieć, dosyć jest wejrzeć w stan ludu trzymanego w poddaństwie, na przywilej, który człowieka robił własnością jakoby rzecz [...]; na stan powszechny ucisku najliczniejszej klasy, na której główna siła narodu i cała nadzieja obrony ojczyzny zależała. [...] Lud nasz, pozbawiony używalności człowieczeństwa, poniżony, znikczemniany cierpliwym uginaniem karku, w nagłej [...] potrzebie ratunku nie mógł się pokazać czym innym, jak tym, czym był w istocie, to jest masą martwą i bezwładną. [...] Przyczyny upadku narodu w nim samym leżą, nie zaś w okolicznościach zewnętrznych [...]. A. Wyjaśnij, co według autora tekstu było najważniejszą przyczyną utraty niepodległości. Najważniejszą przyczyna jest poddaństwo i ucisk chłopów B. Podaj argument świadczący o tym, że w zacytowanym fragmencie tekstu zawarte są opinie reprezentatywne dla krakowskiej szkoły historycznej z końca XIX wieku. Utracie niepodległości i jej konsekwencjom winni są sami Polacy (głównie szlachta, która nie szanowała nigdy instytucji państwa; "nierząd szlachecki") Zadanie 24. (2 pkt) Likwidacja Rzeczypospolitej Krakowskiej Śmierć Romualda Traugutta Utworzenie Królestwa Polskiego Pokój w Tylży A Początek działalności Hakaty B Wybuch powstania styczniowego Zadanie 25. (3 pkt) Poniżej zamieszczono rysunek satyryczny z czasopisma Illustrierte Zeitung z 1848 r. Podaj termin przyjęty dla określenia wydarzeń, które w sposób metaforyczny komentuje ta ilustracja oraz objaśnij jej elementy graficzne. Termin przyjęty dla określenia wydarzeń: Wiosna Ludów Objaśnienie rysunku: Rysunek przedstawia na wzburzonej wodzie (ruchy rewolucyjne ludności państw niemickich) kołyszącą się niebezpiecznie łódkę, w której widać monarchów zaatakowanych przez "liberalnego potwora" w czapce frygijskiej (symbolu wolności z czasów Rewolucji Francuskiej). Zadanie 26. (4 pkt) Uzupełnij cztery fragmenty tekstu, wykorzystując informacje z tablicy genealogicznej rodziny Magierów, którą zamieszczono na następnej stronie. Fragment 1. Dzień, który zapoczątkował Insurekcję warszawską, tak radośnie przyjęty przez mieszkańców stolicy, [...] w rodzinie Magierów utrwalił się, niestety, jako wydarzenie tragiczne. Wtedy mianowicie zginął od kuli moskiewskiej starszy brat Antoniego, (A) Benedykt Fragment 2. Wybuchło powstanie [listopadowe] [i Antoni] utracił wkrótce, choć nie wiadomo, w jakich okolicznościach, młodszego brata (B) Tomasz Fragment 3. Dzieciństwo i młodość Antoniego przypadło na burzliwy okres panowania w Rzeczypospolitej króla (C) Stanisław August Poniatowski i temu czasowi [Antoni] poświęcił dużo uwagi w swoim opisie Warszawy. Fragment 4. Antoni zakończył życie, będąc poddanym cara (D) Mikołaj I A, B - podaj imiona C - zidentyfikuj postać króla (imiona i nazwisko) D - zidentyfikuj postać cara (imię, sygnatura) Zadanie 27. (2 pkt) Spośród wymienionych postaci wypisz dwie zasłużone dla rozwoju przemysłu Królestwa Polskiego w latach 1815-1830. Antoni Tyzenhauz, Stanisław Staszic, Stanisław Kostka Potocki, Ksawery Drucki-Lubecki, Leopold Kronenberg Stanisław Staszic i Ksawery Drucki - Lubecki Zadanie 28. (2 pkt) Przeanalizuj treść obrazów przedstawiających wydarzenia na ziemiach polskich w drugiej połowie XIX wieku. Wpisz nazwę zaboru, w którym rozgrywały się te wydarzenia. A. Zabór rosyjski B. Zabór austriacki Zadanie 29. (1 pkt) Spośród wymienionych osiągnięć cywilizacyjnych wybierz i podkreśl to, które nie miało miejsca w XIX wieku. 1. Otwarcie Kanału Sueskiego 2. Wzniesienie wieży Eiffla 3. Skonstruowanie pierwszej maszyny parowej 4. Wynalezienie żarówki elektrycznej Zadanie 30. (3 pkt) Na podstawie wykresu wykonaj polecenia A, B i C. Struktura zatrudnienia w wybranych krajach w 1913 r. (w %) A. Podaj kraj, w którym udział przemysłu i usług w strukturze zatrudnienia był największy. Wlk. Brytania B. Podaj kraj, który miał największy procent zatrudnionych w rolnictwie. Francja C. Podaj kraj, w którym najmniejszy procent zatrudnionych pracował w przemyśle. Stany Zjednoczone Zadanie 31. (3 pkt) Poniższe zdania odnoszą się do danych statystycznych. Rozstrzygnij, czy są to zdania prawdziwe, czy fałszywe, wpisując słowo prawda lub fałsz. Roczna wartość produkcji przypadająca na jednego mieszkańca w wybranych krajach europejskich w 1929 r. 1. Polska i Hiszpania miały zbliżone poziomy wartości produkcji rolniczej i przemysłowej przypadającej na jednego mieszkańca. FAŁSZ 2. Węgry miały najwyższą wartość produkcji rolniczej przypadającej na jednego mieszkańca. PRAWDA 3. Wartość produkcji zwierzęcej na Węgrzech w przeliczeniu na jednego mieszkańca była ponad dwa razy większa niż w Hiszpanii. PRAWDA Zadanie 32. (2 pkt) Na podstawie tekstu wykonaj polecenia A i B. [...] cesarz stał na mównicy. [...] zaczął spokojnie czytać swój tekst: "Ja, Hajle Sellasje I, cesarz Etiopii, jestem dziś tutaj, aby żądać tej sprawiedliwości, która należy się mojemu narodowi, oraz pomocy obiecanej mu osiem miesięcy temu, kiedy pięćdziesiąt narodów orzekło, że została popełniona agresja. Jest moim obowiązkiem poinformować rządy zgromadzone w Genewie o śmiertelnym niebezpieczeństwie, jakie im zagraża, opisując los, jaki stał się udziałem Etiopii". [Następnie] Odmalował skutki [działania] gazu musztardowego [?]: "Śmiertelny deszcz, który spadał z samolotów, sprawiał, że wszyscy, których dotknął, biegli krzycząc z bólu". A. Podaj nazwę organizacji, na forum której zostało wygłoszone to przemówienie. Liga Narodów B. Podaj nazwę państwa (agresora), o którego działaniach jest mowa w tekście. Włochy Zadanie 33. (2 pkt) Przeczytaj fragment wiersza Mariana Hemara z 1940 r. i wykonaj polecenia A i B. Do ostatniego mężczyzny, do ostatniej kobiety miałeś bronić ojczyzny - miałeś bronić Warszawy, [...] Jak koguty piały ci gazety, że do ostatniej kobiety, do ostatniego mężczyzny - o, spadkobierco buławy!!! [...] Niech pan uszy i oczy zasłoni, niech pan w oknach zaciągnie firanki! bo tam stoją żołnierze bez broni, tak jak wyszli na niemieckie tanki, bo tam stoją warszawscy cywile, którzy z szarej, warszawskiej ulicy uczynili polskie Termopile - gdy pan uniósł głowę ze stolicy! ? [...] Kiedy pan przejeżdżał granicę, po raz wtóry tej nocy kulawy Staruszek, Jenerał Sowiński, padł na Woli - broniąc Warszawy! Gdy przed panem na rumuńskim moście strażnik szlaban szeroko otworzył, po raz wtóry w tę noc, siwą głowę pod Cecorą Żółkiewski położył! A. Zidentyfikuj postać, do której zwraca się autor wiersza. Edward Rydz - Śmigły B. Wyjaśnij, jaka decyzja podjęta przez tę postać została poddana osądowi w wierszu. decyzja opuszczenia Polski przez Naczelne Dowództwo 17 IX 1939 i nie organizowania dalszej obrony Polski Zadanie 34. (3 pkt) Wyjaśnij treści propagandowe radzieckich znaczków pocztowych zamieszczonych na następnej stronie. Dokonując interpretacji rysunków, zwróć uwagę na zaprezentowane na nich sytuacje, zamieszczone napisy i daty. Tłumaczenie z języka rosyjskiego tekstu zamieszczonego na znaczkach pocztowych: Wyzwolenie bratnich narodów Zachodniej Ukrainy i Zachodniej Białorusi Wyjaśnienie treści propagandowych znaczków pocztowych: rysunki żołnierze radzieccy są entuzjastycznie witani przez mieszkańców i to zarówno przez dorosłych jak i dzieci: są witani tak, jak wita się oswobodzicieli napisy Rosjanie piszą o wyzwoleniu ludności Zach. Ukrainy i Zach. Białorusi, jak nazywają polskie Kresy Wschodnie; nie używają określenia "Polacy" daty 17 IX 1939 - wkroczenie Armii Czerwonej w granice Polski pod pretekstem wyzwolenia tamtejszych mieszkańców Zadanie 35. (2 pkt) Na podstawie tekstu wykonaj polecenia A i B. [...] Gen. Alexander mówi: "W imieniu Jego Królewskiej Mości, Króla Wielkiej Brytanii Jerzego VI, dekoruję Pana Generała Orderem Łaźni. [...] Mój Król [...] nadał go dowódcy 2. Korpusu [Polskiego] za Jego wspaniałe dowodzenie i jako wyraz uznania dla niezwykłego męstwa, ofiarności i poświęcenia żołnierza polskiego [...]. Był to wielki dzień sławy dla Polski, kiedyście zdobyli tę warowną fortecę, którą sami Niemcy uważali za niemożliwą do zdobycia. A. Podaj nazwisko dowódcy odznaczonego Orderem Łaźni. gen. Władysław Anders B. Podaj nazwę miejsca, które zdobyła polska jednostka. Monte Cassino Zadanie 36. (2 pkt) Na podstawie tekstu wykonaj polecenia A i B. Rozkaz "Bora" [Komorowskiego] wydany dowódcom oddziałów [...] ustalał, że AK walczyć będzie tylko z Niemcami, zabraniał wystąpień przeciwko wojskom sowieckim [...]. Rozkaz przewidywał albo powstanie powszechne na terenie całego kraju, w razie całkowitego załamania się Niemiec, albo wzmożone działania dywersyjne na tyłach cofających się oddziałów niemieckich. [...] Instrukcja [wydana] oddziałom AK [...] zalecała [...] ujawnianie się wobec Rosjan w roli uprawnionych gospodarzy - przedstawicieli legalnych władz polskich. [...] Sosnkowski nie potrafił wytłumaczyć sobie jednego: zamiaru ujawnienia się wobec Rosjan. Dla Naczelnego Wodza było jasne, że NKWD dowódców wyaresztuje i prawdopodobnie zgładzi, a żołnierzy wcieli siłą do armii Berlinga. [...] Podczas gdy stosunek Sosnkowskiego do rozkazu "Bora" był sceptyczny, jeśli nie krytyczny, Mikołajczyk powitał go z radością, jako ważny atut w rozgrywce z Anglikami i Rosją. A. Podaj kryptonim akcji, której cel został określony w rozkazie generała Tadeusza Bora-Komorowskiego. "Burza" B. Podaj nazwisko postaci wymienionej w tekście, której opinia o konsekwencjach realizacji tej akcji okazała się słuszna. gen. Kazimierz Sosnkowski Zadanie 37. (1 pkt) Przeanalizuj plan miasta i wykonaj polecenie. Podaj nazwę miasta, w którym miały miejsce wydarzenia pokazane na planie, oraz ich datę roczną. Nazwa miasta Poznań Data roczna1956 Zadanie 38. (2 pkt) Powstanie NRD Proces norymberski A Wstąpienie RFN do NATO Zjednoczenie Niemiec B Podpisanie układu w Zgorzelcu Budowa muru berlińskiego Zadanie 39. (4 pkt) Przyporządkuj wymienionym wydarzeniom i procesom z XX wieku państwa, w których miały one miejsce. Wpisz do tabeli odpowiadające im liczby. Rewolucja kulturalna Rewolucja lutowa Aksamitna rewolucja Rewolucja goździków 1. Czechosłowacja 2. Chiny 3. Rosja 4. Portugalia 5. Węgry r. kulturalna - Chiny r. lutowa - Rosja r. aksamitna - Czechosłowacja r. goździków - Portugalia Zadanie 40. (3 pkt) Zapoznaj się z listą twórców i dziełami zamieszczonymi na następnej stronie. Przyporządkuj dziełom ich autorów. Wpisz pod obrazami liczby odpowiadające nazwiskom artystów. 1. Andy Warhol 2. Pablo Picasso 3. Marc Chagall 4. Salvador Dali A. P. Picasso B. Salvador Dali C. A. Warhol Zobacz rozwiązania zadań maturalnych: Geografia - p. podstawowy Geografia - p. rozszerzony Język niemiecki - p. podstawowy Język niemiecki - p. rozszerzony WOS - p. podstawowy WOS - p. podstawowy dla niesłyszących Język angielski - p. podstawowy Język angielski - p. podstawowy dla niesłyszących Język angielski - p. rozszerzony dla niesłyszących Język polski - p. podstawowy Język polski - p. rozszerzony