Swój numer PESEL możemy zastrzec elektronicznie za pomocą aplikacji mObywatel, na stronie internetowej gov.pl lub osobiście w urzędzie gminy. Sytuacja wygląda podobnie, gdy chcemy zmienić status zastrzeżenia. W obydwu przypadkach będzie to jednak wymagało od nas cierpliwości. Jak zmienić status zastrzeżenia numeru PESEL? Resort cyfryzacji w oficjalnym komunikacie przypomina, że zmiana statusu zastrzeżenia numeru PESEL wymaga trochę czasu. Jednak dzięki usłudze "Zastrzeż PESEL" w aplikacji mObywatel, można szybko zdecydować o jego statusie, wybierając jedną z dwóch dostępnych opcji: bezterminowe cofnięcie zastrzeżenia - oznacza to, że nasz PESEL przestanie być chroniony do momentu ponownego zastrzeżenia;czasowe cofnięcie zastrzeżenia - w tej opcji aplikacja poprosi o wyznaczenie dnia i godziny, kiedy PESEL ma zostać automatycznie zastrzeżony, co eliminuje konieczność pamiętania o ponownym włączeniu ochrony. Jeśli zdecydujemy się na bezterminowe cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL, zmiana statusu zastrzeżenia będzie wymagała więcej czasu. W zależności od sytuacji może to zająć 30 minut lub 12 godzin. Warto również wiedzieć, że numer PESEL można zmienić w określonych sytuacjach, takich jak decyzja sądu o zmianie daty urodzenia lub płci. W takich przypadkach zastrzeżenie starego numeru PESEL nie dotyczy nowego numeru, więc konieczne jest ponowne skorzystanie z usługi "Zastrzeż PESEL". Zastrzeżenie numeru PESEL. 30-minutowe przerwy W sytuacji, w której chcemy np. zakupić nowy sprzęt na raty, koniecznie będzie tymczasowe cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL. Musimy jednak pamiętać, że na zmianę statusu poczekamy pół godziny, dlatego lepiej zrobić to, zanim wybierzemy się na zakupy. Po wyjściu ze sklepu znów musimy odczekać 30 minut zanim ponownie będziemy mogli zastrzec swój PESEL. To proste rozwiązania usprawnia działanie systemu i pozwala zapobiegać ewentualnym nadużyciom. Resort zaznacza, że gdyby każda z instytucji musiała co chwilę aktualizować dane, mogłoby to doprowadzić do poważnych błędów, które zagrażałyby bezpieczeństwu naszych danych. W takiej sytuacji ktoś mógłby udostępnić swoje dane do Profilu Zaufanego innej osobie podczas załatwiania kredytu. Wówczas druga osoba mogłaby wtedy szybko zastrzec PESEL, wprowadzić w błąd pożyczkodawcę i tym samym próbować uniknąć spłaty kredytu. Dzięki 30-minutowej przerwie instytucje mają czas na właściwe zaktualizowanie statusu, przeciwdziałanie nadużyciom i zapewnienie bezpieczeństwa naszych danych. Większą sumę pieniędzy wypłacimy po 12 godzinach od cofnięcia zastrzeżenia W ferworze codziennych obowiązków możemy po prostu zapomnieć, że zastrzegliśmy swój PESEL. Może się to okazać problematyczne, kiedy będziemy chcieli wypłacić z konta większą sumę pieniędzy, np. 15 tys. zł na zakup samochodu. Niestety takiej transakcji nie możemy wykonać natychmiastowo. Bank poinformuje nas wówczas, że po cofnięciu zastrzeżenia numeru PESEL, konieczna jest 12-godzinna przerwa. Z czego ona wynika? Jak wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji, jest to zabezpieczenie, które ma ochronić nas przed oszustwami "na wnuczka" czy "na policjanta". Dzięki tej przerwie bank ma czas na dokładne sprawdzenie transakcji, a klient może upewnić się, że decyzja o wypłacie jest przemyślana.