Wyłącznej zgody na wykonanie remontu polskich samolotów rządowych Tu-154M Federalna Służba Współpracy Wojskowo-Technicznej Federacji Rosyjskiej (FSWTS) udzieliła firmie Aviakor, której właścicielem jest Oleg Deripaska, przyjaciel Władimira Putina. FSWTS nadzorowała też i kontrolowała każdy etap planowanego i realizowanego przetargu na remont. Jak ujawnia raport zespołu Antoniego Macierewicza, Moskwa nie udzieliła zgody na udział w przetargu innym rosyjskim firmom. Przede wszystkim dotychczasowemu wykonawcy wszystkich remontów polskich rządowych tupolewów - zakładom WARZ-400 Wnukowo w Moskwie. Współpracowały one z uczestniczącą w przetargu polską firmą Bumar sp. z o.o. Zgody nie otrzymał też rosyjski partner trzeciego uczestnika przetargu, polskiej fi rmy Metalexport S sp. z o.o. Z analizy Marcina Gugulskiego, współpracownika Antoniego Macierewicza, wynika, że podstawą prawną decyzji Federalnej Służby Współpracy Wojskowo-Technicznej Federacji Rosyjskiej (FSWTS) był częściowo niejawny dekret nr 64s prezydenta Federacji Rosyjskiej Dmitrija Miedwiediewa z 16 stycznia 2009 r. o krokach w zakresie zakazu dostawy dla Gruzji wyrobów o przeznaczeniu wojskowym. Wykluczono w ten sposób rosyjskich partnerów fi rmy Bumar, uznawanej za dostawcę broni do Gruzji. Jak czytamy w raporcie zespołu parlamentarnego, także Międzypaństwowy Komitet Lotniczy (MAK) wspierał działania fi rmy MAW Telecom, zabiegającej o powierzenie remontu polskich Tu-154M fi rmie Aviakor - czytamy na stronach "GPC".