Konferencja jest pierwszą okazją do zaprezentowania polskiemu środowisku akademickiemu oraz przedstawicielom zawodu dziennikarskiego wyników badań dwóch prestiżowych projektów naukowych poświęconych dziennikarzom i mediom w Polsce w ostatnich dwóch latach. Program konferencji znajdziesz . Diagnoza profesjonalizmu dziennikarskiego Otrzymane wyniki badań doskonale się uzupełniają, dając dokładny obraz zawodu. Diagnoza profesjonalizmu dziennikarskiego i kierunków zmian zachodzących w tej grupie zawodowej jest głównym celem studiów, które obejmują zarówno badania ilościowe i jakościowe. Ilościowe badania ankietowe były przeprowadzone od kwietnia do września 2012 r. Badania jakościowe (40 wywiadów pogłębionych) będą przeprowadzane w 2013 r. Badania ankietowe objęły reprezentatywną grupę 500 dziennikarzy. W pierwszych miesiącach 2012 r. zespół badawczy oszacował liczbę osób zatrudnionych w tym czasie w zawodzie. Obliczenia te pozwoliły ocenić wielkość populacji aktywnie pracujących w zawodzie na poziomie około 10 010 osób. Dziennikarz. Zawód elitarny W 2011 r. podobne analizy prowadzone w ramach projektu MediaAcT wskazały na grupę 11 989 dziennikarzy. Pozyskiwanie danych prowadzono tymi samymi metodami, co pozwala na stwierdzenie, że w ciągu jednego roku z zawodu odeszło ponad 1900 osób. Kiedy zestawimy liczbę dziennikarzy z badaniami w projekcie MediaAcT prowadzonymi w 12 krajach europejskich i 2 arabskich, okazuje się, że w Polsce zawód ten ma charakter elitarny. W 2011 r. na 10 tysięcy mieszkańców przypadało 3 aktywnie wykonujących zawód dziennikarzy i był to najniższy wskaźnik wśród krajów uczestniczących w projekcie, np. w Wielkiej Brytanii zatrudnionych jest około 70 tysięcy dziennikarzy (11 osób na 10 tys. mieszkańców), w Szwajcarii - 11 tys. dziennikarzy (13 dziennikarzy na 10 tys. mieszkańców), zaś w Rumunii - 35 tys. dziennikarzy (18 dziennikarzy na 10 tys. mieszkańców). Media odpowiedzialne Do projektu "Odpowiedzialność i przejrzystość mediów w Europie" został zaproszony zespół z Uniwersytetu Wrocławskiego. Projekt "Media Accountability and Transparency in Europe (MediaAcT)" to szeroko zakrojone przedsięwzięcie badawcze, którego celem jest rozpoznanie i analiza odpowiedzialności mediów w poszczególnych krajach europejskich i państwach świata arabskiego - Tunezji oraz Jordanii. Celem prowadzonych badań porównawczych jest rozpoznanie kultury dziennikarskiej, a także wskazanie głównych podobieństw i różnic w procesach samoregulacji i mechanizmów promujących odpowiedzialne i niezależne media. Do mechanizmów tych zalicza się współcześnie działalność tradycyjnych elementów wspierających odpowiedzialność i przejrzystość mediów, takich jak rady prasowe, kodeksy etyki dziennikarskiej, regulacje prawne oraz innowacyjne mechanizmy pojawiających się w erze rozwoju Internetu i nowych technologii (portale społecznościowe, rozwój blogosfery). Uczestnikami projektu są badacze mediów wywodzący się z trzynastu ośrodków naukowych. Koordynatorem projektu jest prof. Susanne Fengler (Erich Brost Institute for International Journalism w Dortmundzie), autorka publikacji w zakresie studiów porównawczych profesjonalizmu dziennikarskiego oraz ekonomicznej teorii mediów. W gronie uczonych znajduje się też prof. Stephan Russ-Mohl z Instytutu Mediów i Dziennikarstwa Uniwersytet Szwajcarii Włoskojęzycznej w Lugano, założyciel i koordynator Europejskiego Obserwatorium Dziennikarskiego (EJO) oraz prof. Gianpietro Mazzoleni, badacz procesów komunikowania politycznego i polityki medialnej na Uniwersytecie w Mediolanie, twórca koncepcji logiki partyjnej i logiki mediów. Pracami polskiego zespołu MediaAcT kieruje prof. Bogusława Dobek-Ostrowska. Wyzwanie dla polskiego zespołu Projekt MediaAcT z uwzględnieniem rozpoznania innowacyjnych form MAS dotyczy problematyki zupełnie nie podejmowanej i nie zbadanej dotąd w sposób empiryczny w Polsce. Stanowi wyzwanie dla polskiego zespołu. Grupa badaczy z Polski uczestniczy obecnie w pracach nad przygotowaniem ostatecznej wersji raportu i międzynarodowej publikacji, której cel stanowi porównanie stan rozwoju innowacyjnych form systemów odpowiedzialności. Gościem konferencji "Zmiana w dziennikarstwie. Profesjonalizm i kultura dziennikarska w Polsce" będzie prof. Jane L. Curry, amerykańska politolożka, badaczka mediów i komunikowania politycznego, która spędziła w Polsce wiele lat. Począwszy od lat 60.tych prowadziła badania nad polskimi mediami i dziennikarzami, które były w tamtych czasach praktycznie nie do wykonania na polskich uniwersytetach przez polskich badaczy. Sesje popołudniowe dedykowane będą problemowi kultury dziennikarskiej z perspektywy praktyków i managerów wybranych mediów w Polsce. O projekcie "Zmiana w dziennikarstwie. Kultura dziennikarska w Polsce, Rosji i Szwecji" to projekt koordynowany przez Uniwersytet Södertörns w Sztokholmie, w którym biorą udział zespoły badawcze z Uniwersytetu Łomonosowa w Moskwie oraz Uniwersytetu Wrocławskiego i Warszawskiego. Koordynatorem projektu w Polsce jest prof. dr hab. Bogusława Dobek-Ostrowska.