Dzisiaj aż 92% dorosłych Polaków ma w swojej kieszeni telefon komórkowy, przy czym 57% z nich używa smartfonu, a pozostali - klasycznego telefonu komórkowego. 45% użytkowników smartfonów wykorzystuje swoje urządzenia do przeglądania Internetu - tak wynika z badania CBOS. Dodatkowo z raportu "Polska Jest Mobi 2018" można się dowiedzieć, że za pomocą smartfonów Polacy przede wszystkim przeglądają w sieci wiadomości, odwiedzają portale społecznościowe i umieszczają w sieci zdjęcia. Nic dziwnego, że przy tak dużym zainteresowaniu usługami telekomunikacyjnymi sieci komórkowe mają w Polsce doskonałe warunki do rozwoju. Jeśli dodamy do tego jeszcze fakt, że popyt na smartfony w naszym kraju jest stabilny, a przy tym rośnie popularność urządzeń klasy premium, to łatwo zauważymy dobre perspektywy rozwoju telekomów na najbliższe lata. Rynek telekomunikacyjny w Polsce Nie mamy jeszcze danych UKE z polskiego rynku telekomunikacyjnego za 2018 rok (należy go oczekiwać w czerwcu), ale w 2017 roku wartość tego rynku w naszym kraju szacowana była na 39,5 mld zł. W tym czasie było w Polsce 53,3 mln aktywnych kart SIM, natomiast nasycenie usługami telefonii mobilnej wynosiło aż 139%! Daje to nam dziesiąte miejsce wśród państw Unii Europejskiej, przy czym wyprzedzamy m.in. Brytyjczyków, Niemców i Francuzów. Warto podkreślić, że chociaż ceny abonamentów i połączeń głosowych spadają, a zatem usługodawcy zarabiają nieco mniej niż jeszcze kilka lat temu, to jednak nadal telefonia komórkowa odpowiada za 38% przychodów branży telekomunikacyjnej. Od lat najlepiej rozwijającą się usługą w sieciach komórkowych jest transmisja danych, co potwierdza trend, że coraz chętniej łączymy się z Internetem za pomocą smartfonów. W 2017 roku na jednego Polaka przypadało 53,6 GB wykorzystanej transmisji danych, podczas gdy rok wcześniej było to 33,8 GB. Mniejsi operatorzy jako poważna konkurencja dla dużych marek - Część osób, słysząc o operatorach komórkowych, zaczyna myśleć o największych sieciach. Tymczasem polski rynek telekomunikacyjny to także bardzo wielu mniejszych, niezależnych operatorów - zauważa Daniel Kowalczyk, Prezes sieci komórkowej OTVARTA, która świadczy usługi telekomunikacyjne. - Mało tego, mniejsi operatorzy coraz częściej skutecznie konkurują z największymi sieciami komórkowymi. Wielu Polaków przenosi swoje numery właśnie do małych operatorów, bo tam coraz częściej mogą liczyć zarówno na atrakcyjną ofertę, jak i na wysoką jakość obsługi - dodaje. Dzięki temu, że małe sieci komórkowe zdobywają coraz więcej nowych klientów, mogą się one coraz dynamiczniej rozwijać. Oczywiście kluczowa jest tutaj atrakcyjna oferta, szczególnie dla osób przenoszących numery. Okazuje się bowiem, że to właśnie brak zachęcających rozwiązań jest głównym powodem dla 61% abonentów zmieniających sieć komórkową. Nic zatem dziwnego, że mniejsi operatorzy przykładają dużą wagę do konstruowania elastycznej oferty i szybko reagują na potrzeby klientów. Na co zatem może liczyć konsument przenoszący numer do mniejszego dostawcy usług telekomunikacyjnych? Przede wszystkim najczęściej czeka na niego abonament w obniżonej cenie (niekiedy bardzo mocno) oraz dodatkowe ilości gigabajtów w połączeniach z Internetem. Niektóre firmy decydują się także na podpisywanie z abonentami umów, którym nie są przyporządkowane żadne terminy - można je rozwiązać niemal w każdej chwili. Sieci komórkowe rozwijają się w Polsce bardzo dynamiczne - dotyczy to nie tylko dużych dostawców, ale także małych operatorów. Taki rozwój jest możliwy głównie dlatego, że zainteresowanie Polaków usługami telekomunikacyjnymi jest wysokie. Nieustanny rozwój technologiczny i zbliżająca się coraz większymi krokami sieć 5G to kolejne impulsy, które mogą wpłynąć na wzrost dynamiki rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce w najbliższych latach.