CKE: Wstępne informacje o wynikach egzaminu gimnazjalnego w 2014 r. Za zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie średni wynik uzyskany przez uczniów to 59 proc. punktów, a za zadania z przedmiotów przyrodniczych (czyli biologii, chemii, fizyki i geografii) - 52 proc. punktów. Gimnazjaliści musieli przystąpić także do pisemnego egzaminu z języka obcego. Przeprowadzany był on na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym. Średni wynik uzyskany przez gimnazjalistów z egzaminu na poziomie podstawowym z języka angielskiego to 67 proc. punktów, z niemieckiego - 54 proc., z rosyjskiego - 61 proc., z francuskiego - 70 proc., z hiszpańskiego - 66 proc., z włoskiego - 57 proc. Średni wynik z egzaminu na poziomie rozszerzonym z angielskiego to 46 proc. punktów, z niemieckiego - 39 proc., z rosyjskiego - 41 proc., z francuskiego - 66 proc., z hiszpańskiego - 74 proc., z włoskiego - 69 proc. Wstępną informację o wynikach osiągniętych w tym roku na egzaminie gimnazjalnym Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała w środę na swojej stronie internetowej. Również w środę swoje indywidualne wyniki poznali uczniowie. Według CKE tegoroczne wyniki pokazują, że uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniami wymagającymi wyszukania informacji w różnych tekstach kultury występujących w arkuszu z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie. Z matematyki wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku, a z przedmiotów przyrodniczych - umiejętnością interpretowania danych przedstawionych na wykresie. Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego, niemieckiego oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu; w przypadku języka rosyjskiego, francuskiego i włoskiego uzyskali najwyższe wyniki z części arkusza sprawdzającej znajomość funkcji językowych. Na poziomie rozszerzonym większość uczniów dobrze poradziła sobie z wyszukiwaniem szczegółowych informacji w tekstach pisanych. CKE w swoim komentarzu do wyników wskazała też na umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. Trudność sprawiły im zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej i teorii literatury oraz zadania dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego rozumowania matematycznego, a z chemii - wnioskowania o wyniku reakcji na podstawie zamieszczonych informacji. We wszystkich językach obcych nowożytnych największą trudność sprawiło zdającym poprawne stosowanie środków językowych, a w przypadku języka angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego - także tworzenie wypowiedzi pisemnej. Egzaminy gimnazjalne przeprowadzone były w dniach: 23, 24 i 25 kwietnia. Przystąpiło do nich prawie 372 tys. uczniów klas III gimnazjów. Uczniowie, którzy z przyczyn zdrowotnych lub losowych zdawali egzaminów w kwietniu, mogli przystąpić do nich w dodatkowym terminie na początku czerwca. Przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Wyniki egzaminu z części humanistycznej (polski oraz historia i wos), matematyczno-przyrodniczej (matematyka oraz przedmioty przyrodnicze) oraz z języka obcego na poziomie podstawowym będą miały wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczeń może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół ponadgimnazjalnych jednocześnie. Wraz ze swoimi indywidualnymi wynikami podanymi w procentach gimnazjaliści poznali też swoje wyniki w ujęciu centylowym. Dzięki temu mogą się dowiedzieć, jaki odsetek uczniów uzyskał w tym roku wyniki takie same lub niższe niż od nich. W ubiegłym roku średni wynik uzyskany przez gimnazjalistów z polskiego to 62 proc. punktów możliwych do otrzymania, z matematyki - 48 proc. pkt., z historii i wiedzy o społeczeństwie - 58 proc. pkt, a za zadania z przedmiotów przyrodniczych - 59 proc. pkt. Z kolei średni wynik uzyskany przez gimnazjalistów wynosił z języka angielskiego na poziomie podstawowym - 63 proc. punktów a na rozszerzonym - 45 proc.; z języka niemieckiego (odpowiednio) - 58 proc. i 40 proc.; z rosyjskiego - 64 proc. i 43 proc.; z francuskiego - 68 proc. i 59 proc.; z hiszpańskiego - 75 proc. i 65 proc.; z włoskiego - 65 proc. i 84 proc.