Projekt został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji w poniedziałek po południu. Jak podaje Ministerstwo Obrony Narodowej, celem projektu jest z jednej strony usprawnienie działania AMW, a z drugiej - uproszczenie i odformalizowanie przepisów dotyczących obsadzania stanowisk kierowniczych w biurze prezesa Agencji oraz stanowisk dyrektorów oddziałów regionalnych AMW. Zdaniem autorów projektu konieczne jest umożliwienie szefowi MON samodzielnego powoływania i odwoływania prezesa AMW, a tym samym także potrzebna jest "rezygnacja z dokonywania jego naboru w trybie otwartego i konkurencyjnego konkursu". Jak uzasadniono, wynika to z tego, że Agencja wykonuje zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (co obejmuje także obrót z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa), przechowuje i obraca materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, a także współpracuje z przedsiębiorcami realizującymi takie czynności. Zwrócono też uwagę na "szybkość dokonywania tych procesów". Projekt przewiduje, że nie będzie też konkursów na stanowiska zastępców prezesa AMW oraz dyrektorów i zastępców dyrektorów oddziałów regionalnych (obecnie Agencja ma ich 10). Podobnie będzie także w przypadku stanowisk kierowniczych w biurze prezesa, o których ustawa do tej pory nie wspominała. O tym, jakie to stanowiska, ma decydować szef MON, nadając Agencji statut, w którym będzie określona organizacja wewnętrzna AMW. "Przyznanie nowych kompetencji Agencji jest także skorelowane z utworzeniem spółki PGZ S.A. oraz konsolidacją grupy" - napisano w uzasadnieniu. AMW będzie mogła sprzedawać za granicę sprzęt wojskowy, produkty podwójnego zastosowania i uzbrojenie będący we władaniu podmiotów podległych MON albo MSWiA lub przez te ministerstwa nadzorowanych. Podobne rozwiązania są w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i Włoszech, co - napisano w uzasadnieniu - umożliwia aktywne uczestnictwo administracji rządowej we wspieraniu eksportu sprzętu wojskowego. Zmiany będą dotyczyły także kompetencji Rady Nadzorczej AMW. Obecnie wyraża ona opinię w sprawie udzielenie prezesowi AMW absolutorium, a ostateczną decyzję podejmuje szef MON; nieudzielenie absolutorium oznacza odwołanie prezesa. Według projektu to Rada będzie udzielać prezesowi absolutorium. W razie jego nieudzielenia szef MON będzie mógł prezesa odwołać. Zgodnie z projektem MON będzie mógł zawierać z AMW umowy na świadczenie usług nie tylko na rzecz ministerstwa, ale także na rzecz podmiotów podległych MON lub przez ministerstwo nadzorowanych. Ponadto, w projekcie doprecyzowano, kto i w jakich sprawach jest uprawniony do reprezentowania AMW. W projekcie jest też przepis, zgodnie z którym w razie śmierci dłużnika Agencji, którego jedynym ustalonym składnikiem majątku była np. emerytura, będzie możliwość umorzenia należności i nikt takiego długu nie będzie dziedziczyć.