Do lądowania doszło o godz. 10.54. - Samolot wylądował bez żadnych nieprzewidzianych następstw, lotnisko również zgodnie z procedurą zachowało się jak najbardziej profesjonalnie - zaznaczył Grzegorzewski. Rzecznik wyjaśnił, że trzy samoloty F-16 wykonywały rutynowy lot nad północno-wschodnim obszarem Polski. Gdy pilot jednego z nich zgłosił problemy - jak mówił Grzegorzewski - przerwano zadanie i podjęto decyzję o awaryjnym lądowaniu na najbliższym lotnisku, czyli Okęciu. Grzegorzewski dodał, że dwa pozostałe F-16 eskortowały trzecią maszynę nad lotnisko, natomiast na ziemi lądowanie zabezpieczały samochody straży pożarnej. - Obecnie czekamy na techników z 31. Bazy Lotniczej, którzy zdiagnozują problem (...) na pewno zdarzenie zostanie zbadane przez służby bezpieczeństwa lotów - dodał. Według Grzegorzewskiego, "prawdopodobnie, jeśli po zdiagnozowaniu nie zostanie wykazany poważny problem techniczny", F-16 zostanie dopuszczony do dalszych lotów. Natomiast rzecznik 31. Bazy Lotniczej w Poznaniu-Krzesinach kpt. Waldemar Krzyżanowski, pytany o szczegóły awarii, wyjaśnił, że "jeden z naszych pilotów podczas lotu ćwiczebnego zaobserwował niestabilną pracę silnika - fachowo jest to zwane pompażem silnika - czyli niestabilnym przepływem powietrza podczas włączania dopalacza". Według Krzyżanowskiego, dzięki nowoczesnej konstrukcji F-16 piloci mogą lepiej reagować w sytuacjach awaryjnych. - F-16 to jeden wielki latający komputer i dzięki temu, że jest on taki nowoczesny, to potrafi bardzo wcześnie wykryć wszelkie nieprawidłowości i pilot odpowiednio wcześniej może zareagować na sytuację kryzysową - powiedział. W styczniu dowódca sił powietrznych gen. Andrzej Błasik poinformował podczas obrad sejmowej komisji obrony, iż w ubiegłym roku odnotowano ponad tysiąc różnych niesprawności i defektów w samolotach F-16, znajdujących się na wyposażeniu polskiego wojska. Według danych przedstawionych przez gen. Błasika, 281 "niesprawności" odnotowano w czasie inspekcji przyjęcia samolotów, 393 wykryto podczas obsługi bieżącej na ziemi, a 343 w czasie wykonywania zadań w powietrzu. Wyjaśnił, że spośród 343 "niesprawności" podczas lotów tylko w czterech przypadkach piloci przerwali wykonywanie zadań. Do awaryjnego lądowania F-16 doszło też na warszawskim Okęciu we wrześniu ubiegłego roku. Piloci poczuli wówczas dym w kabinie i rozpoczęli procedurę awaryjną. Polska zakupiła 48 samolotów F-16, w tym 36 jednomiejscowych F- 16C Block52+ i 12 dwumiejscowych F-16D Block52+. 32 spośród 48 zakupionych samolotów stacjonować będzie na lotnisku Poznań-Krzesiny. Pozostałe 16 samolotów będzie stanowić uzbrojenie 10. Eskadry Lotnictwa Taktycznego na lotnisku w Łasku. Otwarcie bazy w Łasku ma nastąpić w połowie 2008 roku.