W teście z języka polskiego gimnazjaliści mieli do rozwiązania 21 zadań. Odnosiły się one do fragmentu "Zemsty" Aleksandra Fredry i rozmowy Podstoliny z Papkinem oraz fragmentów "Obrachunków Fredrowskich" Tadeusza Boya-Żeleńskiego odnoszącego się do spektaklu w reżyserii Juliusza Osterwy. Część zadań wiązała się z bajką Ignacego Krasickiego "Podróżny" i tekstem prof. Jana Miodka na temat funkcjonowania zapożyczeń w polszczyźnie. Gimnazjaliści mieli też napisać rozprawkę na temat "Literatura pozwala lepiej poznawać i zrozumieć minione wieki". W teście z historii i wiedzy o społeczeństwie do rozwiązania były 24 zadania, wszystkie były zadaniami zamkniętymi. Dotyczyły one m.in. początków rolnictwa, Zjazdu Gnieźnieńskiego, zaborów, dokonań Marii Skłodowskiej-Curie oraz zadań Trybunału Konstytucyjnego. W jednym z zadań gimnazjaliści musieli uporządkować chronologicznie wydarzenia dotyczące wielkich odkryć geograficznych. Z kolei w innym z analizy map historycznych mieli odpowiedzieć, jakie ziemie pozostały poza granicami państwa polskiego w chwili śmierci Kazimierza Wielkiego. Aby rozwiązać jeszcze inne zadania uczniowie musieli m.in. umieć odczytywać informacje z drzewa genealogicznego Jagiellonów i wykresu kołowego dotyczącego wyników badań opinii publicznej, a także rozpoznawania stylów architektonicznych. Łatwy j. polski, trudniejsza historia Zdaniem gimnazjalistów, dużo łatwiejszy był test z języka polskiego, niż z historii i WOS. Jak mówili, na teście z polskiego spodziewali się wielu zadań z gramatyki. - Banalnie prosty - tak oceniła test z polskiego Natalia z Publicznego Gimnazjum nr 5 im. Sługi Bożego Jana Pawła II w Białymstoku. Jej koleżanka Amelia nazwała go "ogólnie łatwym". Według niej nie było trzeba też znać szczegółowo lektur, a wystarczyło jedynie uważnie przeczytać podane teksty. O "w miarę łatwym" teście z polskiego mówił Mateusz z Gimnazjum nr 9 im. Jana Pawła II w Kaliszu, a jego imiennik z Gimnazjum nr 2 w Gdańsku o "stosunkowo prostym". Gimnazjaliści mówili, że nie spodziewali się, że na teście z historii i WOS pytania będą dotyczyły tak wielu epok, spodziewali się, że jedna będzie tematem przewodnim. Mówili także, że rozwiązanie zadań wymagało dobrej znajomości dat i chronologii. Przyznawali, że mieli z tym problemy. Trudność sprawiało tez zadanie dotyczące Trybunału Konstytucyjnego. - Bardzo dziwna formuła tego testu, wyglądało to wszystko nieco inaczej niż na egzaminach próbnych. Przyznaję, że lekko mnie to wszystko zaskoczyło, choć pytania były dosyć proste - powiedział uczeń gimnazjum z Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych w Gliwicach. Podobne zdanie miała także uczennica Gimnazjum nr 6 w Gliwicach. - Testy przygotowujące, które rozwiązywaliśmy w szkole wyglądały nieco inaczej, ale daliśmy radę - powiedziała. Dwie części egzaminu Egzamin rozpoczynał się o godz. 9. Uczniowie najpierw dostali blok zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie (mieli godzinę na jego rozwiązanie). Następnie była przerwa, po której przystąpili do bloku zadań z języka polskiego (ta część egzaminu trwała półtorej godziny). Uczniowie z dysfunkcjami mogli mieć przedłużony czas na rozwiązanie obu bloków. Wszyscy uczniowie w Polsce pisali taki sam test. Prace zostały zakodowane; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Wyniki egzaminu uczniowie poznają w czerwcu. Test z wiedzy humanistycznej jest jedną z trzech części egzaminu gimnazjalnego. W środę uczniowie będą pisać drugą jego część - test z wiedzy matematyczno-przyrodniczej, w czwartek trzecią - test ze znajomości języka obcego. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu we wtorek, środę i czwartek, to będzie go pisać w drugim terminie - 4, 5 i 6 czerwca. Wynik egzaminu z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej oraz z języka obcego na poziomie podstawowym będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczeń gimnazjum może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół ponadgimnazjalnych jednocześnie. FORUM: Egzamin gimnazjalny - jak wam poszło?