Lot został zrealizowany pomiędzy szpitalem MSWiA przy ul. Wołoskiej a Centralnym Szpitalem Klinicznym UCK WUM przy ul. Banacha w Warszawie. ULC wskazał, że użycie dronów do transportu medycznego w czasie pandemii może przyspieszyć transport próbek do badań na obecność wirusa. Jego zdaniem, pokazuje to rozwój polskiej branży dronowej, która - jak ocenił - jest już gotowa do realizacji nowatorskiej usługi transportu dronami w miastach oraz pomiędzy miastami. "Polska jest liderem technologii dronowych, dlatego cieszy ich wykorzystanie do wsparcia pracy służb i instytucji w walce z koronawirusem. Obecna sytuacja pokazuje, jak perspektywiczne jest lotnictwo bezzałogowe" - powiedział cytowany w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Nadzór Urzędu Lotnictwa Cywilnego Samo przedsięwzięcie oraz przygotowania do niego były nadzorowane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Poprzedzone było lotami testowymi m.in. na poligonie Centralno-Europejskiego Demonstratora Dronów (CEDD) na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Dodano, że wykonanie tego rodzaju lotu dronem w środowisku miejskim wymagało przygotowania trasy lotu i analizy terenu otoczenia - zadanie to było realizowane przez specjalistów z Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP). "Polska jako jeden z pierwszych krajów na świecie uregulowała rynek bezzałogowych statków powietrznych. Jesteśmy przygotowani technologicznie i legislacyjnie do bezpiecznych i zaawansowanych operacji lotniczych. Dzięki temu możemy zaprząc drony do walki z epidemią koronawirusa" - powiedział cytowany w komunikacie prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson. Urząd wyjaśnił, że program CEDD, który powstał dwa lata temu na obszarze testowym zorganizowanym przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, jest "realnym wsparciem i katalizatorem" zaawansowanych projektów dronowych i polskich technologii transportu autonomicznego. "Dzięki CEDD możemy bezpiecznie testować nowe systemy bezzałogowe. Zastosowanie dronów w transporcie medycznym otwiera również nowe możliwości dla tego sektora w transporcie w ogóle" - powiedziała cytowana w komunikacie pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych i programu Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów Małgorzata Darowska. Wykorzystanie technicznych rozwiązań PAŻP Lot drona transportowego w Warszawie z zachowaniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa możliwy był dzięki wykorzystaniu technicznych rozwiązań PAŻP - odbiorników ADSB zintegrowanych z systemem do koordynacji lotów bezzałogowych statków powietrznych (BSP) PansaUTM - zaznaczono. Wyjaśniono, że system PansaUTM zapewnia koordynację lotów BSP w polskiej przestrzeni powietrznej oraz zarządzanie wnioskami i zgodami na realizację lotów bezzałogowych statków powietrznych. Opiera się on na autorskich rozwiązaniach operacyjnych PAŻP oraz rozwiązaniach programistycznych dostarczanych przez partnera technologicznego HAWK-E. Jest zintegrowany z najbardziej popularną wśród operatorów dronów w Polsce aplikacją Droneradar. Zaznaczono, że jest on pierwszym tego rodzaju systemem uruchomionym operacyjnie w Europie. "Jako pierwszy kraj w Europie posiadamy operacyjną infrastrukturę, wspierającą zarządzanie ruchem bezzałogowych statków powietrznych - system PANSA UTM. Pozwala to na uruchomienie usług z wykorzystaniem dronów, w tym związanych ze zwalczaniem skutków COVID-19, na terenie Polski. Dzisiejszy lot transportowy potwierdził funkcjonalność systemu PansaUTM, który umożliwia zarządzanie lotami dronów w polskiej przestrzeni powietrznej oraz ich bezpieczną separację od konwencjonalnego ruchu lotniczego" - powiedział prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski. ULC zaznaczył, że system PANSA UTM może być w krótkim czasie zintegrowany z państwowymi rejestrami czy numerem alarmowym 112, a PAŻP jest gotowa do dopuszczenia dronów do wsparcia służb porządkowych, służby zdrowia, samorządów oraz firm w zwalczaniu epidemii.