Decyzja dotyczy ulotki reklamowej leków Dektac i Gardimax Medica Spray, która była kierowana do lekarzy i farmaceutów. Na ulotce pod hasłem "Zdystansuj wirusa! Odkaź i zabezpiecz przed infekcją" zamieszczono wizualizację opakowań tych leków i napisano między innymi: "ulga w bólu gardła już po 1 minucie" oraz "zwalcza wirusy, bakterie i grzyby". Zdaniem GIF, przekaz reklamy wprowadza odbiorców w błąd, podając informacje niezgodne z Charakterystyką Produktu Leczniczego obu leków. Główny Inspektor Farmaceutyczny ocenia, że "dwa spośród zalecanych przez podmiot prowadzący reklamę pięciu kroków do zdystansowania wirusa są fałszywe: produkt leczniczy Gardimax Medica Spray 'nie zwalcza wirusów', a produkt leczniczy Dektac tabletki powlekane 25 mg nie 'zwalcza gorączki', która jest częstym objawem infekcji wirusowej". "Nieetyczne wykorzystanie stanu epidemii" "Reklama w sposób wyjątkowo nieetyczny wykorzystuje obowiązujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stan epidemii w związku z zakażeniem koronawirusem COVID-19 i związane z zaistniałą sytuacją uczucie lęku i zagrożenia w społeczeństwie" - wskazał GIF. Firma Tactica Pharmaceuticals sp. z o.o. może zwrócić się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. To już kolejna w ostatnich dniach decyzja GIF o wstrzymaniu reklamy w związku z koronawirusem. Wcześniej Inspektor nakazał zaprzestanie emisji spotu reklamowego Neosine Forte. Zdaniem inspekcji, przekaz zawarty w reklamie sugeruje, że ten lek wykazuje aktywność wobec koronawirusa COVID-19 i może być stosowany w zapobieganiu i leczeniu COVID-19. Firma Aflofarm Farmacja Polska nie zgodziła się z tą decyzją. Wskazała, że zgodnie z dokumentacją rejestracyjną, lek Neosine forte jest produktem przeciwwirusowym, a przekaz reklamowy nie nawiązuje do koronawirusa COVID-19. Firma dodała, że wizualizacja wirusa była wykorzystywana w reklamie leków Neosine już od 2014 roku.