Od 19 do 22 października zamknięta zostanie nitka autostrady z Katowic do Wrocławia; ruch będzie się w tym czasie odbywał drugą jezdnią z zachowaniem jednego pasa ruchu w każdym kierunku. Natomiast od 22 do 26 października zamknięta zostanie nitka autostrady Wrocław-Katowice. W tym okresie ruch zostanie poprowadzony drugą jezdnią; kierowcy będą jeździć jednym pasem w obu kierunkach. To nie pierwsze utrudnienia na tym fragmencie autostrady. Już wcześniej zamykano jezdnie, zarówno w kierunku Katowic, jak i Wrocławia. Ruch na autostradzie był też wielokrotnie chwilowo wstrzymywany z powodu prowadzonych prac. Utrudnienia w pobliżu węzła "Sośnica" - gdzie w ciągu doby przejeżdża co najmniej 30 tys. samochodów - nie są jedynymi, jakie napotykają kierowcy na śląskim odcinku A4. Do 30 listopada na wysokości Rudy Śląskiej zamknięty pozostanie trzykilometrowy odcinek jezdni A4 w kierunku Wrocławia. Między węzłami "Wirek" i "Batory" ruch od 21 września odbywa się drugą jezdnią, z zachowaniem dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. Projekt przebudowy węzła "Sośnica" przygotowało konsorcjum firm Mosty Katowice oraz Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów Transprojekt. Kontrakt obejmuje budowę 16 obiektów inżynierskich. Na węźle wybudowanych zostanie 17 łącznic, pięć dróg dojazdowych, 15 dróg serwisowych, sześć jezdni tzw. zbierająco-rozprowadzających. Ich łączna długość to 33 km. Trasy w obrębie skrzyżowania będą poprowadzone na trzech poziomach. Przy projektowaniu najtrudniejsze było takie skomunikowanie wszystkich tras, by zapewnić kierowcom możliwość zjazdu w różnych kierunkach. Prace w okolicach węzła "Sośnica" trwają od blisko roku i mają zakończyć się w listopadzie. Jezdnia jest tam zwężona, obowiązuje ograniczenie prędkości. Zamknięte dla ruchu są wjazdy i zjazdy z węzła, m.in. w prowadzącą do centrum Gliwic ulicę Pszczyńską, która również jest w przebudowie. Kierowcy korzystają z uciążliwych objazdów. Po przebudowie węzeł "Sośnica" będzie największym węzłem autostradowym w kraju. Przetną się tam dwie autostrady - istniejąca A4 oraz będąca na Śląsku w trakcie budowy A1, a także droga krajowa nr 44. Rozbudowywany za 853 mln zł węzeł oraz 15,5-kilometrowy odcinek A1 z Sośnicy do Bełku (za 915 mln zł) mają być gotowe w końcu tego roku, a odcinki A1 Świerklany - Gorzyczki (18,3 km za blisko 1,2 mld zł) oraz Bełk - Świerklany (14,1 km za ponad 1,1 mld zł), a także odcinek Sośnica - Zabrze Maciejów w 2010 r. Odcinki od Maciejowa do lotniska w Pyrzowicach - do końca 2011 r.