W czasie tegorocznej, majowej powodzi osiedle Kozanów zostało podtopione, gdy przez stolicę Dolnego Śląska przechodziła fala kulminacyjna na Odrze. Zalanych zostało ok. 80 hektarów osiedla, w sumie 15 budynków, wprawdzie tylko trzy mieszkania, ale wiele piwnic i garaży. Osiedle Kozanów znalazło się również pod wodą podczas "powodzi tysiąclecia" w 1997 r. Wtedy jednak zalane zostało całe osiedle, a woda miejscami sięgała kilku metrów. Tuż po powodzi, zapadła decyzja o wybudowaniu na Kozanowie wału przeciwpowodziowego. Jednak nie powstał z powodu protestu działkowców, którzy przez ok. 10 lat skutecznie blokowali jego budowę. Jak powiedział na wtorkowej konferencji prasowej wiceprezydent Wrocławia Wojciech Adamski, obecnie jest już gotowy m.in. projekt i kosztorys wału, zakończono także procedurę podziału nieruchomości. - Dzięki specustawie przeciwpowodziowej możemy wejść w posiadanie gruntów, na których chcemy zbudować wał. Musimy jednak wcześniej usiąść do negocjacji z właścicielami tych terenów i wynegocjować odszkodowanie. Jeśli nie dojdziemy do porozumienia, to decyzję wyda wojewoda, ale nie zablokuje to procesu inwestycyjnego - mówił Adamski. Szacunkowy koszt wykupów, wywłaszczeń i odszkodowań dla właścicieli prywatnych i Polskiego Związku Działkowców oszacowano na ok. 3 mln zł. Wiceprezydent dodał, że ostatnią przeszkodą przed ogłoszeniem przetargów na budowę, jest podpisanie porozumienia między miastem i marszałkiem woj. dolnośląskiego, który zgodnie z prawem odpowiada za tego rodzaju inwestycje. - Marszałek zgodzi się oddać nam to zadanie, a my zbierzemy na to środki i przeprowadzimy inwestycję. Porozumienie zostało już do marszałka wysłane, powinno zostać doprecyzowane na przełomie stycznia i lutego - tłumaczył Adamski. Wał ma mieć 1200 m długości, trzy metry wysokości i 30 m szerokości u podstawy. Na jego szczycie znajdzie się ścieżka pieszo-rowerowa. Pieniądze na jego budowę mają pochodzić z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska, Programu "Odra 2006" oraz budżetu Wrocławia. Pierwsze przetargi mają zostać ogłoszone w połowie 2011 r., a budowa ruszy najprawdopodobniej w sierpniu 2011 r. i potrwa półtora roku.