Program "Lato w teatrze. Artystyczne wakacje" wynika z porozumienia dotyczącego wprowadzenia edukacji artystycznej do szkół oraz rozszerzenia działań promujących sztukę poza zajęcia lekcyjne zawartego między ministrem kultury i dziedzictwa narodowego Bogdanem Zdrojewskim i minister edukacji narodowej Katarzyną Hall. Na konferencji prasowej zorganizowanej w środę w Instytucie Teatralnym w Warszawie, minister kultury Bogdan Zdrojewski zapewnił, że "edukacja artystyczna jest niezwykle istotnym elementem pracy resortu". - Lipiec i sierpień nie mogą być martwymi miesiącami w teatrze. Pragniemy stworzyć dla dzieci i młodzieży przestrzeń, w której będą poznawać teatr od kuchni, a realizacja spektakli teatralnych ma im pomóc autentycznie, z uśmiechem, uczestniczyć w kulturze - dodał Zdrojewski. Według informacji z wydziału prasowego MKiDzN program ten jest wakacyjną ofertą teatralną dla dzieci i młodzieży, które z różnych przyczyn spędzają letnie miesiące w mieście. W tym roku w przedsięwzięciu udział bierze: Białostocki Teatr Lalek, Teatr Muzyczny im. Baduszkowej w Gdyni, Teatr im. Jaracza w Olsztynie oraz Teatr Jeleniogórski. W ramach programu od 7 lipca do 3 sierpnia odbywają się turnusy, w których trzydzieścioro dzieci codziennie przez 14 dni będzie pracować nad przygotowaniem spektaklu pod opieką profesjonalnych artystów. Na koniec spektakl będzie co najmniej dwa razy przedstawiony publiczności w teatrze lub w innej przestrzeni miejskiej. Jak poinformował Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, który koordynuje program ministra kultury, przewiduje się zajęcia w sprofilowanych grupach. Dzieci i młodzież będą pracować w grupie aktorskiej, scenograficzno-kostiumowej, muzycznej, dokumentacyjno-promocyjnej oraz w technicznej. Zgodnie z projektem "Lato w teatrze. Artystyczne wakacje" czas spędzony przez dzieci i młodzież w teatrze ma być dla nich szansą na poznanie sztuki, na samodzielne zastosowanie w praktyce języka teatru i na wyrażenie siebie. Według Magdaleny Szpak z Instytutu Teatralnego "w tym projekcie najważniejsze jest to, że tworzymy grono odbiorców sztuki, którzy w przyszłości do teatru wrócą".