Studenci z Zespołu JetStream Politechniki Wrocławskiej wystartują w ogólnoświatowym konkursie "SAE Aero Design" po raz czwarty. W tym roku zawody konkursowe odbędą się na lotnisku w Los Angeles w dniach 16-18 marca. W tym roku zespół do konkursu zgłosi dwa modele - mniejszy w klasie Micro oraz większy w klasie Regular. - Oba samoloty zbudowane są z drewna balsy, które jest bardzo lekkie oraz ze sklejki modelarskiej, która jest również lekka i wytrzymała. Te materiały łatwo połamać, jednak w momencie kiedy są odpowiednio ze sobą połączone wychodzi bardzo mocna konstrukcja - powiedział Jakub Wiater, koordynator projektu JetStream. Większy model o rozpiętości skrzydeł około 3 metrów jest napędzany silnikiem spalinowym o mocy 2 KM, w mniejszym zaś - o rozpiętości skrzydeł 1,3 metra - zamontowano silnik elektryczny o mocy 600 wat. Głównym zadaniem modeli startujących w konkursie SAE Aero Design jest podniesienie jak najcięższego ładunku w stosunku do swojej masy. Dodatkowo jury ocenia niezawodność modeli mierzoną liczbą startów, które zakończyły się sukcesem. Oceniane są również rozwiązania techniczne zastosowane przy konstrukcji samolotów. Studenci Politechniki Wrocławskiej szacują, że model wystawiony do konkursu w klasie Regular podniesie 18 kg, zaś w klasie Micro około 2 kg. - Naszym atutem ma być również niezawodność - powiedział Wiater. Do tej pory największym sukcesem zespołu z Politechniki Wrocławskiej w zawodach SAE Aero Design było zajęcie czwartego miejsca w 2010 r. W tym roku zespół otrzymał wsparcie dwóch firmy z polskiej branży lotniczej - Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu oraz firmy Hamilton Sundstrand Poland. SAE Aero Design to konkurs, który współorganizuje amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin oraz amerykańska agencja kosmiczna NASA. Te prestiżowe zawody, w których biorą udział studenci z całego świata, rozgrywane są od 1986 roku. Zadaniem młodych inżynierów jest zaprojektowanie, skonstruowanie, zbudowanie i oblatanie zdalnie sterowanego modelu samolotu udźwigowego. Wygrywa drużyna, która zdoła wynieść jak największy ciężar w powietrze, przy jak najmniejszej masie własnej modelu.