Jak poinformował Marcin Jasiński z Instytucji Kultury Wrocław 2016, pomysł projektu "PaNaTo" powstał w trakcie warsztatów realizowanych w ramach międzynarodowego projektu Future City Jobs (FCJ), którego głównym operatorem jest British Council. Lokalnie jest on realizowany przez Instytucję Kultury Wrocław 2016 oraz pięciu międzynarodowych partnerów z Glasgow, Pragi, San Sebastian, Soedertaelje (Szwecja) oraz Tallinna. - Założeniem projektu FCJ jest próba wypracowania alternatywnego sposobu wykorzystania przemysłu kreatywnego i kulturalnego w procesie tworzenia miejsc pracy i przeciwdziałania bezrobociu, zwłaszcza wśród osób dopiero wchodzących na rynek pracy lub zagrożonych wykluczeniem społecznym - poinformował Jasiński. Projekt "PaNaTo" realizowany m.in. przez Instytucję Kultury Wrocław 2016 zakłada powołanie spółdzielni zrzeszającej projektantów, rękodzielników oraz osoby zajmujące się marketingiem. Spółdzielnia docelowo ma stworzyć miejsca pracy dla osób, które pomimo talentu i kompetencji nie mogą znaleźć stałego zatrudnienia. Organizatorzy podkreślają, że specyfika współczesnego rynku pracy sprawia, że poszukujący pierwszej pracy młodzi projektanci bądź osoby specjalizujące się w marketingu, zazwyczaj rekrutowane są przez wielkie korporacje oferujące im niestabilne warunki zatrudnienia. - Z drugiej strony na rynku funkcjonuje znaczna liczba rzemieślników, posiadających niekiedy ginące wręcz umiejętności, skazanych jednak na tryb pracy od zlecenia do zlecenia. Przykłady dobrych praktyk pokazują, że ogniwo korporacyjne może być pominięte, a dzięki połączeniu sił i umiejętności, utalentowane osoby mogą same stworzyć znakomicie prosperujące małe przedsiębiorstwa - wyjaśnia Jasiński. Pomysłodawcy przedsięwzięcia prowadzą obecnie rekrutację do projektu. - Mamy już 15-osobowy zespół startowy, ale nadal jesteśmy otwarci na propozycję współpracy - powiedziała menedżer projektu Paulina Ograbisz. Jak dodała otwarcie spółdzielni planowane jest na czerwiec. Oprócz projektantów i rękodzielników poszukiwane są również osoby zajmujące się marketingiem. - Osoby te będą pomagały we wprowadzeniu na rynek produktów tworzonych przez projektantów i rzemieślników - tłumaczyła Ograbisz. Długofalowym celem projektu jest zaangażowanie lokalnej społeczności w działania twórcze i kulturalne oraz rozszerzenie działalności spółdzielni o wymiar edukacyjny. W przyszłości planowane jest również wdrożenie projektu w innych miastach i utworzenia międzynarodowej sieci spółdzielczej.